Direktlänk till inlägg 22 april 2012

Hälsohemmet

Av Inger - 22 april 2012 18:16

År 1986 var jag för första gången på Österåsens Hälsohem. Jag jobbade då i storkök och fick fara dit på remisss därför att jag var alldeles för tjock. På den tiden "fick" man fasta med tex, drycker och potatisavkok (urk!). Jag tog mig för att fasta i sex veckor! På kvällarna då allt schemalagt var undan, spelade jag och en annan tjock tjej badminton. Dagen innan jag for till hälsohemmet hade jag färgat håret mörkbrunt och säkert sköljt ur håret dåligt. Det visade sig nämligen att på min vita t-shirt fanns nu svarta ränder av färgen, likaså var mitt ansikte svartflammigt. Man svettas nämligen ymningt då man spelar badminton och är tjock.

Nå, när de sex veckorna gått, hade 18 kilo försvunnit ur min kropp! Så snygg jag var! Visserligen gick jag upp dessa kilon ganska snabbt då jag kom tillbaka på jobbet och smaskade i mig pinfärska godbitar som bagaren kom med tre dar i veckan. Men en kort tid var jag snygg och "smal".

Nästa gång jag for till hälsohemmet var för ett par år sedan, jag var fortfarande för tjock, så nu jädrar skulle här tänkas om! Men som jag hade börjat få "ont i höften" så kunde jag inte spela badminton, med den påföljden att jag gick ned fisiga tre kilo. Dessutom får man inte fasta numer. Den sista veckan den omgången, var långt efteråt och då hade jag fått mitt cancerbesked, så då liksom struntade jag i att försöka gå ner i vikt.

Men nu! Nu har jag fått chansen att fara dit igen och jag har fått tillbaka livslust, så nu jäklar om jag inte ska kämpa mig ned åtminstone fyra kilo! Hahaha, vi får väl se, jag ska i varje fall plaska på i den kroppstempererade bassängen ofta, ofta! Vattengympa är toppen för kroppen och jag ska utnyttja varje ledig stund där. Lär väl se ännu mera ut som ett russin då jag kommer hem.

På tisdag far jag upp på inskrivning och den 21maj börjar enveckasövningarna. Så i augusti är det treveckors "Hälsokurs"  och slutligen fem dagar i början på nästa år.

Jag är tveksam om jag ska söka inriktningen "tjockis" eller "smärtis"(alltså som i smärta, ont, aj...). Tja, det löser sig.

Hur som haver så längtar jag, massage och andra sköna grejer ska det bli!  

 
 
Ingen bild

Margareta Nottberg

22 april 2012 19:27

Hej Inger! Då kommer jag och hälsar på dig. Jag har också varit på Österåsens Hälsohem men det är länge sedan. Nu följer jag din blogg. Du skriver så fängslande. Stor Kram från Margareta som är hos sin dotter och hennes sambo. Otroligt vackert här i Norge.

Inger

22 april 2012 22:41

Ja Margareta, kom o hälsa på mig då jag är där!
Norge är underbart, vi försöker fara in där några dagar varje sommar, har så gjort i över 35 år! Kram o tack för att du läser och kommenterar!

 
skrivmoster

skrivmoster

23 april 2012 09:11

Vi har vissa likheter som du vet - en rund och go´ kropp t.ex Men sen detta med vatten och ligga i bassäng .. nej tack! Jag är definitivt en landkrabba. Hellre tar jag cykeln och drar iväg. Flåsande ... men tycker ändå det är härligt! Värst är det numera att stiga på och av. Det retar mig! Jag ger mig inte - jag SKA cykla!

Hoppas att du får en härlig tid på Österåsen! Du är väl som en nyponros när vi ses efter din vistelse! :) Kram på dej!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Inger

23 april 2012 14:27

Haha, ja vi är goa vi! Jodå, jag vet om din "vattenskada", som trots att du bott vid havet hela din uppväxt, har stuga alldeles intill havet, så har du inte lärt dig bli vän med vattnet.Men du kan cykla, det kan inte jag nu. Du får ta med hojen på landet o cykla runt på vägarna där. Så får du väl köpa platådojor så du når ner bättre.
Ja Österåsen ser jag fram emot, verkligen, men jag lär inte bli någon nyponros, snarare ett blötlagt russin! Kram syrsan!

 
Ingen bild

Lisbeth

23 april 2012 21:45

Vad roligt, Inger :)
Tänkte faktiskt häromdagen, på tiden däruppe. Mycket skratt från erat bord :D Man blev glad, bara av att sitta nära er :)
Hmm, tro om det vore idé att prova igen, framöver...? Även om jag nu blir pensionerad, kanske det funnes glimtar att hämta till vardagen därifrån...

Inger

24 april 2012 22:06

Jamen skynda dig att söka till Ö-åsen igen!Jag var där idag på inskrivning och det kändes lite som att komma hem.
Tack för att du läser! Kram!!

 
Ingen bild

Kicki Leonie

24 april 2012 08:30

Vad härligt det låter med dina vistelser på Österåsen!
Men 18 kg pga fasta låter ju helt galet! Hur tänkte dom då? För det är ju klart som korvspad att man går upp det igen. Fast det insåg dom väl sedan eftersom det inte blev fasta gången därpå ;)
Jag gillar också vattengympa...ja, jag gillar vatten både att dricka och att bada i :)
Förra vintern, var jag i Kenya och hälsade på barnbarnet Ella som då bodde där (i 8 månader) med sina föräldrar för att adoptera en lillebror.
Ofta badade vi i den lilla poolen, som fanns i området där de bodde, men en dag åkte vi och badade på ett annat ställe med stor pool. Där fick man dyka, så det gjorde ju jag och då fick Ella stora ögon och sa till sina badkrukeföräldrar "Titta, mormor kan dyka!"
Min dotter o hennes man har i alla fall inte överfört sin försiktiga simning på sina barn, för barnen är ena riktiga blötdjur, som båda började simma som väldigt små!
Kram på´re :)

Inger

24 april 2012 22:00

Tack Kicki för att du läser och kommenterar, det betyder mycket för mig.Haha, vilken tur att dina barnbarn blir lik på dig och är tuffa i vattnet!
Kram Kicki!

 
Stintan

Stintan

25 april 2012 09:27

Hej du!

Vad kul för dig att få fara till Österåsen! Jag har varit där två gånger. Bara atmosfären där får blodtrycket att sjunka. Det är så fantastiskt vackert där, både ute och inomhus.

Och maten! Man ska bara inte prata om maten! Vilken underbar vegetarisk mat de lagar där! *Jag drömmer mig tillbaka till matsalen*** Vet du, jag gjorde Österåsensmör i helgen. :) Mums!

När du ska vara där kommer det att vara varmt och skönt ute. Då kan du be att få en madrass och lägga dig och läsa i en av sängarna som står ute. Det är avkoppling vill jag lova. För du kan inte vara i bassängen hela dagarna vännen. :) Men du har rätt; vattengympa är bra motion det med.

Du får säga till att du vill ha hjälp med övningar på gympan. Du kan kanske göra några liggandes för jag förstår att det där med sittgympa inte heller är din grej. Men de är duktiga där så du får säkert ett individuellt program. Alltså, nu menar jag i bassängen...*fnizZar***

Igår kväll var vi i vårt hus och jobbade. Jag gjorde ren ugnen, torkade ur kylskåpet och frysen, torkade i lådor och skåp samt arbetsbänkar och fönsterbrädor. Det är otroligt så det dammar när det har varit snickare i farten.

Allt blir så fint. Vi får flytta hem igen på fredag. Då kommer flyttkillarna. Jag har redan packat kläder. Idag ska jag packa skor, gardiner, dukar, sänglinne och handdukar. De får sköta resten. Jag bävar redan för uppackningen. Men det gick ju när vi blev evakuerade hit så det kommer säkert att gå bättre när vi=jag får packa upp hemma.

Kram till dig och hälsa Skrivmoster att hon ska köpa en tantcykel :) Det har jag gjort. ;)) Den är lätt att stiga upp på.

PS. Jag måste då säga att ditt foto är fantastickt! Åh, så vackert! DS.

http://angermanalvens.blogg.se

Inger

25 april 2012 10:13

Tack Lillemor för att du läser o kommenterar! Jag var ju där uppe för ett par år sedan och var där även för massor med år sedan, så jag känner rutinerne lite. Men mycket är nytt denna gången, nu har de tom. en kaffeautomat i lilla matsalen!
Jag har legat på solverandan och njutit, så det ska jag nog göra igen. Maten är verkligen fantastisk, bara den gör att jag längtar. Jag ska få ett individuellt program av sjukgymnasten, ska köra i roddmaskinen också, bara jag tar mig ner o upp iden då den är så låg, fniss.
Men du, jag blir lite fundersam, skulle ni inte sälja huset? Eller är det Mon ni ska flýtta till?
Ja fotot är från stugan i Sösjö, det är underbara solnedgångar där!
Kram!

 
Ingen bild

Ingela

25 april 2012 13:25

Men hjälp! Fasta bort 18 kg låter ju inte ens nyttigt... Nä, tur de slutat med det nu. Vart ligger Österåsen? Låter som Jämtland nånstans? Kan ju googla iofs... Hur som helst, verkar vara ett mysigt ställe!! :)

Inger

25 april 2012 15:03

Ö-åsen ligger i Ångermanland, en bit från Sollefteå. Otroligt vackert, ligger på en höjd med Ångermanälvens delta nedanför. Googla gärna så får du se.
Nä, 18 kilo var inte bra, det gick fort att få igen. Kram!

 
Stintan

Stintan

3 maj 2012 12:22

Jo, vi hade tänkt sälja huset nu. Eller rättare
sagt innan det var dags att flytta tillbaka efter
vattenskadan.
Men de som var intresserade drog sig ur. Tyvärr. Det
hade varit smuttan att bo kvar där ute i Fredriksfors
tills vi ska flytta ner på mon. När det blir vet vi ju
inte än. Tågen måste ju börja gå från Sundsvall först.

Nu ska vi tapetsera det som vi inte gjort innan vi fick
vattenskadan. Då blir allting helt nytt här hemma. Det
som hantverkarna har gjort blev bara såååå fint. :) Nu
jan vi njuta av det också.

http://angermanalvens.blogg.se

Inger

3 maj 2012 18:38

Aha, det blev så! Jaja, ni har ju ingen brådska att flytta så länge inte tåget går som det ska. Skönt med nytt o fräscht i alla fall.
Kramis Lillemoer o tack för att du läser o kommenterar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<<
April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards