Direktlänk till inlägg 28 februari 2014

En helt vanlig fredag om ålderdomen

Av Inger - 28 februari 2014 14:28

Fredag igen. Veckorna, månaderna och till och med åren rusar iväg i snabb takt numera. Jag visste inte att det skulle bli så då jag blev äldre, jag trodde tvärtom faktiskt. Innan jag gick i pension trodde jag att tiden skulle snigla sig fram, eftersom man inget hade att göra då. Jag inbillade mig att jag skulle sitta och rulla tummarna, läsa en massa böcker och sitta och sucka över den långsamma dagen. Men så blev det inte. Jag gick med i PRO för att aktivera mig en aning, jo tjosan! Visserligen är det bara en dag i veckan, men då ska jag ha åstadkommit ett par tätskrivna A-4 ark med roliga historier ur mitt liv. Det ska jag läsa upp för de andra tio medlemmarna i kursen "Skriv ditt liv". Att skriva under tvång, är inte min grej, jag måste ha inspiration, precis som "de stora författarna", Moberg, Strindberg och de andra. Nu har jag en himla tur som har skrivit massor sedan tidigare och då och då läser jag ur "Mina memoarer".  

Nå, det var bara en grej. Jag tränar två gånger i veckan också, jätteduktigt. Lite provtagningar, behandling var sjätte vecka, fotvård, massage, handling ett par gånger i veckan, frissan osv. Så har jag fått min hett efterlängtade I-pad, den behöver ju också användas så den inte kärvar igen...och datorn (som jag skriver på nu). Dessutom tar det längre och längre tid att sätta på lämpligt ansikte varje dag. För att inte tala om håret! Mitt råttfärgade hår som blir mörkare och mörkare, inte en strimma grått har kommit, i och för sig inte mig emot. Men jag får allt svårare att få till en frisyr, det slutar nu för tiden med att jag får"tantfrisyr"! En korvaktig hellugg, lite krus vid öronen och resten en katastrof. Jag som alltid sett så ung och fräsch ut, inga rynkor och fräsig frisyr. Nu är ansiktet slappt, bruna fläckar på kinder och händer, dubbelhakorna ett faktum, påsar under och ovanför ögonen, det är som att ögonbrynen (som för övrigt försvinner mer och mer) trycker ned de övre ögonlocken så de hänger på de snart obefintliga fransarna. Som jag skrev i förra bloggen, jag fattar inte att skinnet orkar töja ut sig så vansinnigt! Men allt detta kan väl sammanfattas i ett ord, ålderdomen! Nu har den kommit ikapp mig, nu då jag inte längre kan springa så fort. Känns lite jobbigt, men är bara att acceptera. Jag får göra det bästa av situationen, klädnypa i nacken, täckstift i fejset, håret...ja inte mycket att göra åt, läppstift på en ständigt fånleende mun (då syns inte hamsterpåsarna så väl) och ett glatt humör.

Detta mina yngre vänner (ja ni är ju yngre allihop) är vad som väntar er!!

Men jag fortsätter, inte ger jag upp bara för att jag har kommit i "ålderdomsfasen", nä det vore mig fjärran. Det är mycket jag har ogjort och osett.

Med hopp om en trevlig och ungdomlig helg, Tant Inger  

 
 
Ingen bild

Maggan

28 februari 2014 15:44

Tänkt att jag alltid tror att det är mig du skriver om, fast jag har inget fungerande PRO här, snokade lite efter att du tidigare pratade om din skrivkurs. Här fanns inte ett smack av aktivitet.
Stod igår framför spegeln och tittade på de övre ögonlocken och irriterade mig över att de inte sitter där de ska. Allt strävar neråt är det jordens dragningskraft eller?
Nu ska jag packa det sista vi drar till landet, önskar dig goaste helgen kram

Inger

3 mars 2014 12:44

Tack Maggan, du sköna kvinna!
Ja vi är nog ganska lika, man blir nog det då man haft/ har en sådan sjukdomshistoria som vi båda.
Jodå, jag är inne på tredje året/ sjätte terminen på "Skriv ditt liv". Men jag har ju redan skrivit om mitt liv, lika som du har gjort. Men det är kul att höra de andra tanterna o gubbarna berätta ur sina liv. Vi fikar ju också. Jag drar en liten " skröna" emellanåt, ingen av dem kan ju kolla om jag ljuger eller ej, fniss.
Kram Maggan!

 
Ingen bild

skrivmoster

28 februari 2014 15:46

Du är helt underbar du min kära syrsa! Vi är i samma båt och inte kan vi göra nåt åt att vi driver framåt ... mot solnedgången. Årorna finns ju men hur vi än stretar emot så hamnar vi längre fram, dit vi inte vill än.

Det bästa är att vi ändå kan "hålla upp oss" om än med diverse hjälpmedel. Vi har ungdomen på insidan och det är det bästa. Jag kan inte säga att jag tycker du är riktigt rättvis mot dig själv i din "karikatyr" över hur du ser ut. Minns när du fyllde 70 år nyss och såg ut som en nyutsprucken ros på bilden! Kram från syrsan som gillar dig hur du än ser ut ...! :)

Inger

3 mars 2014 12:37

Tack snälla du!
Det är det som är så bra med syrsor, de ger en beröm och peppning, vilket gör att man känner sig snygg och stark.
Vet du, varje gång jag tränar, börjar jag med 5-10 minuter på roddmaskinen. Så nog sjutton ska jag ro mot strömmen och hålla båten flytande länge än!
Dessutom sitter vi ju i samma båt, så det ska nog gå bra. Jag ror och du styr.
Kram syrsan!

 
Britten

Britten

28 februari 2014 15:51

Ja, tiden rusar iväg med oss och krämpor, rynkor och hamsterpåsar får vi på köpet! Men vad gör det när vi ändå mår rätt så bra och det bästa av allt har kvar ett gott humör?
Tack för dagens goaste skratt, jag blir alltid så glad när du bjuder på dig själv såhär, du underbara Inger! I morgon kryssar vi igen! Kraam! Britten

http://..

Inger

3 mars 2014 12:31

Tack Britten! Ja tiden går och vi är glada som får hänga med den. Att bjuda på sig själv..ja det kostar jag på mig, jag tar inte mig själv på så stort allvar då. Lite " cirkusartist " har jag alltid varit och hoppas förbli.
Det gick bra med krysset, med benäget bistånd. Kul att börja lördagarna med trevlig samvaro!
Kram!

 
Ingen bild

Gunilla

28 februari 2014 16:09

Åh, vad jag gruvar mig för ålderdomen när jag läser detta! Jag som är så mycket yngre än du! Händer detta bara över en natt? För ca 2 månader sedan såg du ju ut som en fräsch nyponros. Men, skämt åsido, så kan jag ibland känna likadant. Jag skyller på den här hemska förstoringsspegeln som jag har i badrummet. Ha en trevlig helg och hälsa Bengt! Kram Gunilla

Inger

3 mars 2014 12:26

Tack Gunilla för att du läser och kommenterar, det gör mig glad! Hahaha, inte behöver du vara orolig heller, du har de naturliga förutsättningarna att åldras med stil! Jaså du skaffade en sån spegel också? Min förstorar tio gånger så jag ser minsta skäggstrå ovanpå o under läpparna, bara att knipsa bort. Det beror på humöret hur man tycker att man ser ut, har jag kommit på. Är jag glad, ser jag rätt snygg ut, är jag sur..fy F..n!
Ha en fin vecka med glatt humör, kram!

 
Ingen bild

Ingela

28 februari 2014 16:17

Men visst vet du att ålderdoms tecken är ju ett tecken på att man varit med ett tag och levt!? Så vi får snällt bara ta det att vi blir förslappade och hårfästen kryper högre upp än vi vill. Inte för att det är kul direkt, men hellre slapp och rynkig än som kvinnorna i USA som opererar så mycket att dom ser ut som aliens. Nä, tacka vet jag naturlighet. Sen ska du veta att du är så vacker som du är! Det lyser om dig inifrån så du blir vacker på utsidan! Bara så du vet så åldras (åldras låter ju jättegammalt men stämmer inte på dig) med värdighet! Bara så du vet alltså! Puss & Kram på dig fialotta

Inger

3 mars 2014 12:15

Tack goa Ingela! Du kan konsten att lägga dina ord så man blir glad och uppmuntrad. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Skapa flashcards