Direktlänk till inlägg 12 november 2013

Om att orka

Av Inger - 12 november 2013 16:14

   Hur bär man sig åt egentligen för att orka? Då jag är helt inställd på  "idag ska kroppen vila, då jag fick Zometa igår". Jag mailade igår till sjukgympan att jag inte kunde komma idag då kroppen var inställd på att vila hela dagen. Jag brukar vara trött, ha ont i kroppen och ha en allmän olustkänsla då jag fått min behandling och detta brukar komma dagen efter.

Visserligen låg jag till klockan nio i morse och jag gjorde inget speciellt under förmiddagen. Men gissa vad som hände sedan! Jag blev inspirerad av Goldis att sätta igång och tvätta fönster! Fick också lite inspiration av att solen lyste rätt in på rutorna och visade spindelväv, fågeldun och skit, gamla flugor och en grå hinna över resten.

Jag började med vardagsrummet, där är fyra stora fönster. Tänkte att jag tar ett i alla fall. Insida, utsida, mellan, skruvade fönster så en mejsel och handkraft behövdes. Tro nu inte att orken tog slut där, icke. Alla fyra fönstren, blecken på utsidan, träet och marmorskivan inne. Blommorna rensades, gardinerna plockades ned och som grädde på moset satte VI upp nya fräscha gardiner som jag fick låna av Annalena. Så himla fint det blev! Bengan har hjälpt till, annars hade det inte gått, jag törs inte klättra på stolar. Eller törs o törs, det blev lättare så. Jag fattar inte att jag idag av alla dagar orkade putsa fyra fönster!

Nu känner jag, då jag satt mig, att kroppen är ganska matt. Hjärnan är inte heller på alerten, lite trögare än vanligt.

Kanske orkade jag för att jag blev så glad att mitt kreavärde var bättre och att jag fick min stärkande Z. Ja ibland orkar kroppen med saker jag inte kunde drömma om, kanske jag är lite för feg för att prova?

Jag upplever att jag blivit betydligt starkare i kroppen än i början då jag fick min diagnos. Ont i ryggen får jag då jag står eller går lite länge, men så har det kanske blivit även utan C? Vad sjutton, jag ska ju fylla sjuttio snart! Jag är ju alldeles för tjock också, konstigt egentligen att skelettet orkar bära upp hela mig! Jag menar, det är ju samma skelett jag har nu som då jag vägde sextiotvå kilo! Usch vad jag misshandlar min kropp, god mat, goda bullar och kakor bakade med smör och kärlek, grädde och glass, sylt och chokladsås. Tänk att Gud gjorde mig till en njutningsmänniska...fast det är ju jag själv som gjort min storlek. Ett ord som vore bra att leva efter är "måttfullhet". Fast jag har förvandlat det ordet till "mättfullhet" eller något sådant.

Nä, nu orkar jag inte skriva mer, ska ner och äta gulaschsoppa (på burk) till middag. Två limpmackor med fet prästost och ett stort glas kall mellanmjölk till. Lite fika framför teven ikväll, en gobulle och en kaka till...

 
 
Lillemor

Lillemor

12 november 2013 17:08

Jag är så glad för din skull! Du har ju sprudlat av energi idag. :)
Så bra att värdet var bättre så du fick ditt stärkande.
Jag tycker att du är fantastisk som orkar hålla humöret uppe.
Många varma kramar till dig.

http://:angermanalvens.blogg.se

Inger

14 november 2013 22:48

Tack snälla Lillemor!
Ja mitt humör är bra, ingen idé att deppa länge i alla fall.
Hoppas värdet håller sig nere nu, så mina njurar orkar. Jag fick ju isotopvätska igår och det lär väl också ta på njurarna. Jag dricker o kissar, dricker o kis...
Kramar till dig vännen!

 
Ingen bild

Gittan

12 november 2013 17:09

Vilket ös det blev på dig då.. men det är ju så härligt att få rent. Jag har bakat idag. Frukostbullar, muffins och kokoskakor- Nu har mörkret lagt sig och jag är också trötter, men grannen kommer o tippar med Sven-Åke ikväll, så det är bara att försöka vara trevlig. Ha en mysig tisdagskväll. Kram kram och hälsa Bengt och dina töser

Inger

14 november 2013 22:44

Tack Gittan!
Ja du, det öset har gett sig nu. Men fint i fönstren blev det, med "nya" gardiner o fräscha blommor.
Nu när jag svarar är det sen torsdagskväll, somnade i soffan, men ska gå o lägga mig på riktigt nu.
Ha det gott o hälsa S-Å från oss, kram!

 
Ingen bild

skrivmoster

12 november 2013 17:16

Det må jag säga ... så härligt att du orkade och kände glädje över att göra detta storverk! Jag minns med fasa våra fönster som man fick skruva isär och greja med mellan och ibland ramlade jag ner mellan fönstren, rakt ner i rabatten. Ett fall på högst en meter ... !! Sen blev det nya fönster och in och utsida. Vilken lättnad. Då går det lätt att putsa. Jag är imponerad av att du gjorde detta jobb!
Att njuta av livet är en konst i sig och då är man inte alltid måttfull utan man tar ut det maximala, vilket innefattar både bullar, kakor och godis. Du vet syrsan hur jag är .. jag tackar inte nej till det goda! Så har jag tuggat i mig överflödskilon jag med.

Glad att du mår bra och nu kan du väl med gott samvete vila och ta igen dig!!
Kramar till dig bästa syrsan! <3

Inger

14 november 2013 22:41

Storverk ja, tänk "förr" då jag tog alla fönstren samma dag! Vi har ju haft en kille här som putsat åt oss ett par gånger, men jag ska ju tjura på o visa att jag minsann kan själv. Men på lördag har jag i alla fall tagit hit min duktiga städtjej, då får B säga vad han vill, så det så!
Ja tänk att vi är så begivna på god mat o kakor och sånt, vi är riktiga läckergommar du o jag! Men som sagt, vi har oss bara en gång!
Kram till dig syrsan (mail kommer så småningom)

 
Ingen bild

Maggan

12 november 2013 17:19

Haha så skönt att du tog dig på slutet av inlägget, hoppas fikabrödret smakar gott ikväll. Suck jag kan gå från lust och energi nästan som förr till en ynk på bara en kvart. Vet aldrig varför orken slänger så fram och tillbaka.
Hoppas av hela mitt hjärta att dina värden fortsätter vara bra. Kram

Inger

14 november 2013 22:36

Tack Maggan för att du kommenterar!
Ja du, detta med ork. Jag gissar att det är kroppen som drar i handbromsen på något sätt och då är det bara att sluta spänna musklerna och lyda. Fast det är synd att inte kroppen o knoppen är bättre koordinerade.
Jag dricker mycket nu, hoppas det hjälper. Tyvärr smockade jag i mig en 300 grams entrecote igår då vi var utbjudna, men det var ju så vansinnigt gott! Rött kött ska jag ju undvika, suck. Men tror inte den gjorde så stor skada..
Stor kram!

 
Britten

Britten

12 november 2013 17:34

Jösses vad duktig du har varit idag! Är du säker på att dom inte spetsat Z med något denna gången? Vem är det som alltid brukar säga: man vet inte hur länge vi har oss? Varför ska man inte få njuta av allt det goda, det är ju ändå inte frosseri det handlar om. Och vet du, det vi lägger på oss nu är inte bara tungt, det är mjukt också, det är därför skelettet orkar ... nja, det kanske inte är riktigt sant, men vadå? NJUT av vad livet har att ge, det är du värd! Kramar Britten

http://..

Inger

14 november 2013 22:30

Tack Britten!
Ja kan du förstå, säkert smög de i några droppar extra ork i Z. Annars har jag svårt för att fatta vad som hände.
Just nu sitter jag o äter en segkakemacka av bröd jag köpte hos Finstabagarn igår, mums! Så visst unnar jag mig. Livet är för kort för att tjafsa om vikten, åtminstone i min ålder. Jag dör hellre mätt än hungrig.
Stor kram från mig

 
Ingen bild

Ingela

12 november 2013 18:31

Visst är det härligt när man känner att det finns mer ork i kroppen än vad knoppen tror! Gäller att passa på att ta vara på såna dagar. Då kan du vila imorgon istället. Är det mättfullhet vi är drabbade av? *fniss* stämmer för bra! Kram på dig du goa kvinna! :-)

Inger

14 november 2013 22:24

Tack söta Ingela! Ja man blir verkligen förvånad då sånt händer, helt utanför manuskriptet liksom.
Kram från mättfulla mig!

 
Ingen bild

harrieth

13 november 2013 10:40

Det verlligen sprudlade av energi hela ditt inlägg. Då härligt. Att baka med smör och kärlek det är grejer det. Puss i pannan du goa människa

Inger

14 november 2013 22:23

Tack Harrieth!
Ja den dagen var jag verkligen på G! Det har lagt sig lite nu.
Puss på näsan Pärlan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards