Direktlänk till inlägg 21 april 2012

Alla mina karlar...

Av Inger - 21 april 2012 19:13

Eftersom jag har ont i bäckenet där metastasen ligger och trycker på någon uschlig nerv, så måste jag ha vissa hjälpmedel för att fungera.

I början då jag hade som mest ont hade jag två grå landstingskryckor, med lindade handtag med gasbinda för ömtåliga frökenhänder. Så småningom blev värken bättre och jag använde bara en krycka. Vid ett av mina otaliga besök på sjukhuset gick jag in i en liten shop där de säljer olika slags hjälpmedel och såg till min förtjusning att de hade kryckor i olika färger! Genast köpte jag mig en lila krycka, lämnade min grå i ett hörn och haltade stolt vidare med min nya glänsande krycka. Jag döpte det till Enok (en, ok?). Jag har fått många fina ord om min eleganta krycka. På Birsta Centrum i informationen känner de igen mig på kryckan och langar fram en rullstol på stört då jag och mina döttrar kör vårt birstarace.

Så har vi Rudolf, i vardagligt tal kallad Rulle. Det är min höj o sänkbara stol som jag använder då ryggen inte pallar att stå länge och laga mat eller baka. Jag älskar Rulle!

Sist men inte minst så har vi Ernst, döpt efter han Kirschsteiger (?), min rullator. Blänkande rödmetallic och en nödvändighet då jag är ute och "motionerar", dvs. går på 30-minuters promenad med femtisju stopp efter vägen för att flåsa.

Jag hade en fjärde karl, Sture, men han blev för hög att grensla, så den motionscykeln är såld på Blocket.

Givetvis får jag inte glömma min lagvigde, Bengan, han går inte av för hackor heller.

( i garaget står en hopfälld karl, men honom vecklar vi inte upp förrän vi absolut behöver. Därför är han inte döpt än heller).

Nästa gång ska jag berätta om något helt annat! Kanske om min förestående resa till Österåsens Hälsohem? Eller kanske då jag var där förra gången...


 
 
Ingen bild

Maria i Piteå

22 april 2012 09:17

Min älsklingsfärg är också Lila, ville ha en sån cykel men det fanns inte då jag köpte min nya. Tack för ännu en fin berättelse, blir så glad när jag läser det du skriver, du är suverän på att uttrycka dig. Bamse kram

Inger

22 april 2012 18:15

Tack snälla du! Ja mycket är lila i mitt liv, köpte nya glasögon...lila så klart.Min snyggaste blus...gissa!
Kram till dig för att du läser och kommenterar!

 
skrivmoster

skrivmoster

23 april 2012 09:06

Jag gillar också lila! Kan det vara medelålders damers favoritfärg?
Eller så är det för att lila är så fint till grått hår?

Snyggt med din krycka och jag förstår att du blir uppmärksammad!
Och sedan alla dessa "män" !! Dom är bra var och en på sitt sätt.
Men bäst är väl ändå B som du behållit så länge?!?!!

Kram syrsan!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Kicki Leonie

24 april 2012 08:18

En krycka...ok? Enok! Hihi, du är för rolig och att hitta på ett så fiffigt namn :)
Att lila även är min älsklingsfärg har du väl aldrig tvekat över, eller hur? Eftersom mitt hår inte är grått, så var jag ju i stället tvungen att färga håret lila...men sedan en kort tid så har jag övergivit min naturligt lila hårfärg ;)
Rulle låter ju också helt oumbärlig, förstår att du uppskattar honom!
Ernst verkar ju också vara dig väldigt behjälplig, tack gode för honom!
Min man har en kusin, som heter Ernst. Han har alltid kallats för Ärtan!
Så vi brukar alltid kalla alla "Ernstar" för Ärtan. Vad sägs om Ärtan Kirschsteiger?
När vi var i Indien för några år sedan var Ernst Brunner med på samma resa och bodde på samma hotell som vi. Vi svenskar brukade ju byta några ord med varandra, så ibland pratade vi ju även med honom. Vi sa ju inte Ärtan TILL honom, men när vi pratade OM honom, t.ex "Titta nu ska Ärtan bada" eller "Titta, vad Ärtan är energisk som hjälper fiskarna att dra upp sina nät!" Även våra kompisar kallade honom till slut för Ärtan ;)
Tack fina Inger, för att du började blogga :)
Kramiz <3

Inger

24 april 2012 22:04

Ja du, jag är sån att jag gärna "personifierar" mina prylar, de känns mer nära på något vis, de tillhör familjen då.
Ja nog vet jag att du gillar lila, det är på något sätt rätt uppenbart! Såå, vad har du nu för färg på kalufsen? Tack snälla du för dina kommentarer o en stor KRAM!

 
Ingen bild

Ingela

25 april 2012 12:39

Haha underbart!! Klart de ska döpas! Känns genast mycket roligare att personifiera stöttepelarna förstår jag! Brukar kalla rollatorerna på jobbet för "kavaljern", fast det blir svårare när det är en man som ska knalla med "kavaljern" vad säger man då?? :) Snyggt med LILA krycka förresten!! Mer färg till folket! :)

Inger

25 april 2012 15:07

Jag är nog lite prillig med mina namn på prylar som rör sig, min lilla Micra heter ju Bettan o vi har haft bilar som hette Sune o Nisse. Ni får kalla rullatorerna för Selma då karlarna är ute med dem, det var ju Selma som skrev om kavaljererna, eller? Usch, nu är jag på G igen!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<<
April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards