Direktlänk till inlägg 7 oktober 2012

Nostalgitripp

Av Inger - 7 oktober 2012 17:00

  Hittade igen dessa hemsydda byxor, strök dem och minnena vällde över mig.

Min mamma var en mycket duktig hemsömmerska, hon sydde klänningar, kappor, hattar och barnkläder. Vilka flotta kreationer hon sydde åt sina väninnor! Jag kommer särskilt ihåg ett tyg av guldlamé, som hon sydde en underbart vacker klänning av, tror det var till tant Märta. Tant Märta bodde i Härnösand och var gift med en skrothandlare (som det hette på den tiden), de hade bra ställt, så hon betalade säkert en bra slant för den klänningen.

De här byxorna är jag inte säker på att mamma sydde, det kunde lika gärna vara moster Elsie eller moster Carin som sytt dem. Det var i alla fall min äldste kusin Bernt från Göteborg som hade dem på sig på ett foto i vårt gamla fotoalbum. Bernt var flera år äldre än mig, så byxorna torde vara närmare åttio år gamla. Om man vänder på byxorna ser man hur snyggt de är lappade där bak, man gjorde så på den tiden. Blev det hål eller slets ut, vips sattes det på en lapp.  

Tänk att de finns kvar och är helt användbara än i dag! Nu är det visserligen inte en unge som skulle ta på sig sådana hemsydda pösbrallor, men ändå.

Jag hittade även igen en liten kappa som mamma sydde till mitt äldsta barn då hon var ca tre år , den är betydligt yngre, kanske lite mer än fyrtio år. Men välsydd med fint gult foder och den lilla hängaren är kvar!

Jag är nog i en nostalgisk period, tänker ofta tillbaka på min barndom. Förmodligen är det för att PRO-cirkeln "Skriv ditt liv" har börjat igen. Jag skrev mina "memoarer" för några år sedan, men jag kommer hela tiden på nya saker jag gjorde.  Bra med datorn, då kan man gå in och fylla på med minnen.


Idag har vi rensat balkongen på massor med fina gamla trasmattor som vi får försöka avyttra, jag lägger inga sådana på golven här hemma, det blir för halt. Några tar vi upp till stugan, andra slänger vi. Tänk på dessa kvinnor som satt och vävde mattor av gamla kläder, vilket arbete!

Vidare har jag strukit handdukar i massor! Jag är handduksnarkoman, kan inte gå förbi Hemtex utan att köpa ett par handdukar.

Jag har också fått mitt fågelhus placerat precis där jag vill ha det, nu kan jag sitta och titta på pippina då de vräker i sig frön igen.

Nu ska jag ge Bengan lite axelmassage, han är värd det idag!

Slut på nostalgikvarten, i morgon är jag i nuet igen med PK-prov och Birstarace!

Söndagskvällskram!

 
 
Ingen bild

Ingela

7 oktober 2012 17:55

Åh så mysigt med nostalgi stunder! Det borde vi alla göra lite nu och då. Det finns så mycket roligt som kan upptäckas igen, när man bara tänker efter lite. Kul också att du skriver dina "memoarer" :) Gillar inte PK´t imorgon, men däremot Birstracet. Kan se dig scwoscha fram. Visst skulle ni med ha försökt skaffa en Sibbe? De är underbara de katterna <3 Stor KRAM till dig

Inger

9 oktober 2012 19:44

Skadar inte med lite nostalgi emellanåt.
PKt hade dragit iväg lite, så nu ändras Warandosen en aning och jag blir stucken tätare, suck.
Vi hade skitkul på racet, som alltid! Gillar dessa skrattstunder och att få busa lite. Man blir aldrig för gammal för sånt.
Ja en gosig kisse vore underbart, hoppas det dyker upp en "sån" som du har, att köpa en ungkatt kostar ju skjortan! Jag har en bekant som avlar fram sibbar och har blivit erbjuden en, men ack så dyr!
Stor kram o tack till dig!

 
Ingen bild

Britten

7 oktober 2012 18:31

Jag minns alla mina och mammas fina klänningar, kappor och jackor som hon sydde. Där var det aldrig tal om mönster, nä fam med skynket på sängen, tyget lade ut, måttbandet fram och så kritan. Måtten skrevs in i en liten bok. Minns du Öä? Tänk om man haft dom måtten idag ... Jag tänker ofta på alla mina fina klänningar som jag hade. Har fortfarande kvar min fina saltopeppar tweeddräkt med kort jacka och Kennedykrage,ursnygg. Den hade jag två kjolar till så att de skulle nötas jämnt i färgen. Suck ...

Inger

9 oktober 2012 19:39

Ja du Britten, våra gemensamma minnen kan ingen ta ifrån oss! Skönt att vi har kontakten igen, så du med ditt skarpa minne kan komplettera mitt svaga.
Fnisskram o tack!

 
skrivmoster

skrivmoster

8 oktober 2012 09:53

Först måste jag säga att jag glömt att kommentera din nya header! Den är väldigt vacker och trolsk!

Vilka minnen du hittat! Jag måste säga att det är roligt att ha kvar en del gammalt men jag har inte mycket från min barndom. Det jag har är "guld värt".

Jag kände en tant Märta i Härnösand som alltid hade jättefina kläder och var väldigt "pippinett". Hon var då änka och jag vet tyvärr inte vem hennes man var. Men hon hade ett fint hem och var så fin själv också och hade ett hjärta av guld! Kanske var det hon? ..

Hoppas att du hade ett härligt Birsta-race! Idag kan man kanske gå ut för det är hittills uppehåll!!

Kram syrsan och sköt om dig och även B. som absolut är värd nackmassagen!! Som han byggt ...!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Inger

9 oktober 2012 19:37

Headern ja, den fotade jag från insidan av en båt som utgick från H-sand för ett tag sen, Ådalen 3 tror jag det var. Tant Märta, nä det var nog inte samma tant, min dog före sin man... Birstaracet var som vanligt kul, inte minst lunchen :).Bengan fick sin massage...fast inte så länge!
Tack o kram syrsan!

 
Ingen bild

Maggan

8 oktober 2012 23:16

Så lika vi är du och jag ... älskar att titta på dina fina barnkläder sydda med sån omsorg.
Fågelhus köpte vi ett igår på väg hem från landet, nästa helg ska vi sätta upp det så att jag kan sitta inne och titta på fåglarna när de pickar i sig allt gott jag tänker lägga ut till dem ... jag längtar efter att titta på dem.
Handdukar gillar jag också och har väldigt många men nu har en hel del fått åka med till landet vilket är bra får inte in fler i skåpet.
Så du skriver igen, jag har varit dålig på det rätt länge nu, det känns tomt i skallen på mig, väntar på lusten.
Många Goa Kramar

Inger

9 oktober 2012 19:33

Ja Maggan, vi har mycket gemensamt du o jag. Fågelhus, ja pippina håller på att äta ihjäl sig nu! Vi köpte en jättesäck idag med finaste solrosfröna i, det blir mumma för fåglarna! Ja jag skriver när "andan faller på", blir långa uppehåll ibland. Tackkram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards