Alla inlägg den 7 oktober 2012

Av Inger - 7 oktober 2012 17:00

  Hittade igen dessa hemsydda byxor, strök dem och minnena vällde över mig.

Min mamma var en mycket duktig hemsömmerska, hon sydde klänningar, kappor, hattar och barnkläder. Vilka flotta kreationer hon sydde åt sina väninnor! Jag kommer särskilt ihåg ett tyg av guldlamé, som hon sydde en underbart vacker klänning av, tror det var till tant Märta. Tant Märta bodde i Härnösand och var gift med en skrothandlare (som det hette på den tiden), de hade bra ställt, så hon betalade säkert en bra slant för den klänningen.

De här byxorna är jag inte säker på att mamma sydde, det kunde lika gärna vara moster Elsie eller moster Carin som sytt dem. Det var i alla fall min äldste kusin Bernt från Göteborg som hade dem på sig på ett foto i vårt gamla fotoalbum. Bernt var flera år äldre än mig, så byxorna torde vara närmare åttio år gamla. Om man vänder på byxorna ser man hur snyggt de är lappade där bak, man gjorde så på den tiden. Blev det hål eller slets ut, vips sattes det på en lapp.  

Tänk att de finns kvar och är helt användbara än i dag! Nu är det visserligen inte en unge som skulle ta på sig sådana hemsydda pösbrallor, men ändå.

Jag hittade även igen en liten kappa som mamma sydde till mitt äldsta barn då hon var ca tre år , den är betydligt yngre, kanske lite mer än fyrtio år. Men välsydd med fint gult foder och den lilla hängaren är kvar!

Jag är nog i en nostalgisk period, tänker ofta tillbaka på min barndom. Förmodligen är det för att PRO-cirkeln "Skriv ditt liv" har börjat igen. Jag skrev mina "memoarer" för några år sedan, men jag kommer hela tiden på nya saker jag gjorde.  Bra med datorn, då kan man gå in och fylla på med minnen.


Idag har vi rensat balkongen på massor med fina gamla trasmattor som vi får försöka avyttra, jag lägger inga sådana på golven här hemma, det blir för halt. Några tar vi upp till stugan, andra slänger vi. Tänk på dessa kvinnor som satt och vävde mattor av gamla kläder, vilket arbete!

Vidare har jag strukit handdukar i massor! Jag är handduksnarkoman, kan inte gå förbi Hemtex utan att köpa ett par handdukar.

Jag har också fått mitt fågelhus placerat precis där jag vill ha det, nu kan jag sitta och titta på pippina då de vräker i sig frön igen.

Nu ska jag ge Bengan lite axelmassage, han är värd det idag!

Slut på nostalgikvarten, i morgon är jag i nuet igen med PK-prov och Birstarace!

Söndagskvällskram!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards