Direktlänk till inlägg 3 november 2013

Allhelgona och minnen, liten runa

Av Inger - 3 november 2013 18:32

  När man står vid sina föräldrars gravsten, kommer osökt minnen och tankar fram.

Mormor som var den snällaste man kan tänka sig, precis som en mormor beskrivs i sagorna, hon somnade in helt stilla i sin säng hemma hos oss där hon och morfar bodde. Mormor blev 81 år.

Nästa i ordningen var min älskade pappa, han valde att inte leva längre än till nyss fyllda 50 år

Därpå dog morfar, snälla morfar som gungade mig på foten då jag var liten och som spelade munspel trots sin kroniska luftrörskatarr. Han blev 79 år.

Mormor, pappa och morfar dog 1955, 1956 och 1957. Mamma var svartklädd flera år tyckte jag och på pappas begravning bar hon hatt med änkedok så man inte såg hennes ansikte. Jag var 13 år då.

Morbror Awe, den vithårige gamla militären från Eslöv, som satsade på ett litet jordbruk i Skoved, han var aldrig riktigt nöjd med sitt liv. Han dog 1965 och blev 68 år.

Moster Elsie som var mammas äldsta syster och morbror Awes fru   , ville aldrig ha barn då hon fick passa alla sina småsyskon där de växte upp i Skönsberg. Hon var ganska sträng med oss syskonbarn som dock fick vara med på slåttern och vi fick även lära oss mjölka korna. Hon gjorde "restaurangsmör" som hon lärt sig då hon jobbade på restaurang i Göteborg i sin ungdom. Moster Elsie föddes 1901 och dog 1987, hon blev 86 år.

Min kusin Bernt, snygg som en filmstjärna, for till USA och misslyckades med det mesta. Han tog sitt liv 1974 och blev 40 år.

Moster Carin for också till USA för att jobba som hushållerska till en gammal man i LA. Hon jobbade i många herrans år för mannen och kom bara hem ett par gånger på besök. Moster Carin föddes 1909 och tyvärr kom ett löv på gravstenen, precis på hennes dödsdatum, men jag tror det var  20 år sedan. Alltså blev hon 88 år. Tror jag.

Min lilla mamma fick en demens och hade precis bott in sig på ett fint äldreboende i Ljustadalen, då hon en morgon efter frukost lade sig på sängen för att vila, somnade och vaknade inte mer. Mamma blev 77 år.

Alla dessa släktingars aska ligger i samma grav, Pappa, mamma, mormor, morfar, mostrar och morbror och kusin. De har blivit ett med jorden nu och deras själar är på ett annat ställe hoppas jag.

 
 
Ingen bild

Ingela

3 november 2013 19:31

Vilken fin minnesresa du berättat! Sen att alla är samlade på samma ställe, helt fantastiskt! Precis som du säger är dom ett med jorden nu, men jag är helt säker på att deras själar är på ett bättre ställe och att de där har frid och harmoni. Livets slut tror jag bara är en början på nåt nytt. Kram på dig gumman! <3

Inger

5 november 2013 17:04

Tack för kramen!
Ja "varav hjärtat är fullt, talar munnen". Jag var så uppfylld av både tragik och känslosam upplevelse efter vår tur till kyrkogården i kolsvarta kvällen, att jag bara måste få skriva av mig.
Kram!

 
Britten

Britten

3 november 2013 22:34

Så många minnen,så många känslor, så mycket kärlek! Allt detta och lite till delar vi! Jag är så glad att vi har varandra och kan minnas tillsammans! KRAM Britten

http://..

Inger

5 november 2013 16:59

Ja, Britten, många minnen har vi. Känns bra att du har bättre komihåg än mig,jag kan alltid kolla med dig om jag inte minns. Skönt!
Kram på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards