Direktlänk till inlägg 29 september 2013

Minnesord

Av Inger - 29 september 2013 08:56

  

År 1974 kom jag in i ett nytt förhållande och fick med det nya svärföräldrar.

De tog emot mig med viss skepsis kommer jag ihåg, jag hade ju fyra ungar med in i förhållandet. Men som tiden gick så lärde vi känna varandra och acceptera varandra. Mina barn fick en ny omgång farmor och farfar. Svärmor var den bästa man kunde få, rättvis, berömmande, alltid välkomnande. Hon lärde mina barn spela kort, ro båten och hade alltid en stund över för dem.Dessutom berömde hon alltid min mat då de var hos oss på middag. Hon var generös med beröm över hvud taget.  Svärfar berättade om sina och svärmors alla resor utomlands, särskilt förtjust var han i att berätta om Amerikaresan.

Vi fick många år tillsammans, svärmor somnade in i december 2010 i en ålder av  92 år och svärfar lämnade oss i fredagskväll, han blev 98,5 år.

Om svärföräldrar kan man tycka mycket, jag tyckte mycket om mina, både mina "gamla" och mina "nya".


Svärfar Algot berömde mig för min matlagning, särskilt förtjust var han i min Jansons frestelse. Den talade han om en av det sista gångerna vi besökte honom på korttidsboendet, där han hamnade efter en stroke.

I tisdags då jag var med på "vårdplanering", sa Algot att han inte ville vara med längre. Som vi gjorde alla gånger vi hälsade på, försökte vi peppa honom så han skulle bli glad. Jag sa att han måste äta riktigt så han blev pigg inför julen då han som vanligt skulle vara med oss. Han lovade lite halvhjärtat att försöka. Men på torsdagen sa jag till Annette och Marie att de fick nog hälsa på Algot, för nu hade han tappat gnistan. De var där med sina män och muntrade upp honom och fick honom att få en glimt i ögonen. Fredagkväll somnade han in lugnt och stilla, efter att båda sönerna varit där och hållit hans hand.

Igår var vi där och gav Algot en röd ros och tog farväl. Han låg så vacker och inte en bekymmersrynka fanns i hans lugna ansikte. Slut på ångest och dödsrädsla.

Bengt och hans bror har varit fina söner och besökt sin pappa så gott som varje dag, det vet jag att han uppskattade. 

Algots plats vid julbordet kommer att kännas tom, jag saknar både min svärmor  och min svärfar.

 
 
Ingen bild

Lillemor S N

29 september 2013 12:39

Kära du!
Vad underbart att ha haft så fina svärföräldrar!
Nu fick Algot äntligen komma till sin kära hustru. Han har ju levt ett långt liv och ni har säkert många glada minnen att se tillbaka på. Dem får ni prata om när stolen stor tom till jul.

Många kramar från mig till dig och Bengan ❤️

Inger

29 september 2013 13:24

Tack snälla du! Ja det blir tomt och konstigt nu när svärfar också är borta. Men som du säger, vi får prata och minnas honom. Kram Lillemor

 
Britten

Britten

29 september 2013 15:03

Så fina ord komna direkt från hjärtat! Jag vet också vilken fin svärdotter de fick och hur du månade om dina svärföräldrar. Saknaden kommer alltid att finnas där men även alla fina minnen!
Varma tankar och kramar till dig och Bengt!

http://..

Inger

9 oktober 2013 00:10

Tack Britten! Ja det snörper ihop sig i halsen då jag tänker på dem, men det gör det då jag tänker på mamma o tant Greta också.Din mamma var alltid så snäll mot mig.
Kram gumman

 
Ingen bild

Ingela

6 oktober 2013 10:12

Åhh vilken lycka att ha sån fin kontakt med sina svärisar! Å andra sidan, vem kan inte motstå dig kan jag tänka mig? Så bra du sa till att de skulle åka till honom nu när han inte orkade längre. Det var mycket klokt gjort. Sen kommer båda ändå vara med er i jul på sitt egna lilla vis. KRAM

Inger

9 oktober 2013 00:16

Tack igen!
Ja nog kommer svärisarna att vara med i jul. Vi håller på att tömma lägenheten efter svärfar, tungt då många minnen kommer och då jag är så jäkla blödig!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards