Direktlänk till inlägg 24 juni 2013

Mobilernas midsommar

Av Inger - 24 juni 2013 17:05

   Vi firade midsommar i Sösjö i strålande solsken, åt gott och lekte roliga lekar.

Nu när jag tittar på fotona vi tog, ser jag att de flesta av oss satt med sina mobiler. Jag använde min för att ta foton, vad de andra använde sina till, har jag ingen aning om. "Händerna i luften" betyder att täckning sökes, den är det dåligt med där uppe, så de flestas armar åkte upp mest hela tiden. Lite gympa.


Men vi hade roligt får jag säga, nubbevisor och allmänt prat och skratt. Ingen blev sur eller arg...ja ska vara jag då som alltid blir stressad då det är mycket folk. Men jag älskar dessa fester då vi samlas alla barn och barnbarn, för att inte glömma Lena och Roine, våra kära vänner som står ut med oss alla, midsommar efter midsommar. De är äldsta dotterns "gamla" svärföräldrar som vi tack o lov fortfarande har god kontakt med. Vid många skilsmässor tappar man kontakten både med mågen/sonhustruns och hans/hennes föräldrar, men inte i min dotters fall. Hon har bra kontakt med sina gamla ex och deras föräldrar, det tackar vi för. Vår "gamla" svärson kom upp på midsommardagen, åt och fikade med oss. Nye svärsonen är en human kille som anammar vår dotters  gamla killar, stark i sin kärlek.


Maten då? Jag la in vanlig sill, gjorde iskällarströmming, romströmming, nubbesallad och bjöd på jämtländskt hårt tunnbröd. Lena och Roine hade med hemrökt sik och lax, en underbar dressing till fisken, citronsill och rullströmming. Marie hade gjort ostpaj med rom och creme fraiche, köpt ost och smör, Annalena hade gravat en massa lax och bjöd på goda kakor och smarrig tårta eftersom det var hennes födelsedag också.   Peters Anette hade rullat jättegoda köttbullar och köpt prinskorv. Alla hade med sig sitt eget dricka.


Midsommardagens tradition har blivit att Patrik och Marie bjuder på frukostpannkakor med sylt, grädde och lönnsirap. Patrik gräddar jättestora pannkakor i muurikan! Lunch på rester mitt i dagen och grillning på kvällen. Däremellan fikas det och dricks annat. Rund om magen och under fötterna lullar vi omkring och mår gott medan Marie står för disken. Tack snälla du!


Ja så har jag fått vara med ännu en midsommar, mår ganska bra, inte sämre än förut, snarare bättre. Kan inte låta bli att fundera och tänka... Men jag får ta dagen som den kommer och vara tacksam för varje morgon jag vaknar.


Jo, en grej till. Mygg! Jag har aldrig varit illa ute för mygg, klarat mig bra från bett. Men nu!! Kan det vara för att jag äter Waran så blodet blir lättare att komma åt? Det känns som att det är fruktansvärt många blodsugare ute i sommar!


Nu kom jag på en sak till. På lördag ska vi på bröllop. Det är ena barnbarnets syster som ska gifta sig och Bengan ska överlämna bruden. Spännande!


Livet är fullt av bra saker...om man tänker efter.Ja inte myggen då.


Ha en fortsatt bra sommar och njut av varje dag, lova det!

Kramar om er och gör nu inget som inte jag skulle göra...





 
 
Ingen bild

Ingela

24 juni 2013 18:42

Hej vännen! Har saknat dig, men förstått att du njutit i Sösjö med dina nära och kära. Låter helt fantastiskt bra att din dotters ex svärisar fortfarande finns kvar i era liv! Precis så som man önskar det ska vara. Vilken mat sen! Pannkakor i muurikan! Wow, det hade jag velat testa! :) Ja, njut och ha det bäst av varje dag! Det måste vi alla göra, för den dagen kommer ju inte igen. Sköt om dig min gulliga "stora syster". Inatt drar vi iväg söderöver. Kanske jag slår en pling om jag hinner när vi passerar Sundsvall på vägen hem? Beror på vad klockan hinner bli och så. Tror inte du vill jag hör av mig kring kl 7 imorgon redan? Hinner ändå inte stanna om vi ska hinna med flyget kl 14. Sommarvarma kramar till dig från mig! <3

Inger

24 juni 2013 18:46

Gulledej! Skickar ett litet "privat" meddelande. Kram

 
Britten

Britten

24 juni 2013 19:22

Jag blir lycklig ända ner i tårna av att läsa din blogg!
Och, vilken midsommarmat!!!
Bamsekramar från oss! Britten

http://..

Inger

25 juni 2013 10:57

Ja du Britten, men din meny var inte dålig den heller! Nu har vi skåneresan att se fram emot, jippi!
Kram o tack!!

 
skrivmoster

skrivmoster

24 juni 2013 20:42

Underbart är ordet! Jag har läst och känt stämningen och alla härliga människor du har omkring dig. Maten ... ja den har ni inte lidit brist på. Så mycket gott! Vi hade det också bra om än inte som vi brukar ha det. "Livet kommer emellan ibland" och det blir förändringar.
Min näst yngsta syster och man har varit här uppe och vi har varit på konfirmation m. efterföljande släktfest och sen middag hos oss i stugan en dag. Nu är vardagen här och vi som bor i stugan åker hem till "arbetsplatsen". Sen kan vi slappa här. Datorn är seg men den funkar rätt bra på kvällstid. Min nya tel. håller jag på att lära mig. Tror det är som din - Samsung Galaxy III 4 g. Vi ska nog bli kompisar .. Ha det fortsatt gott käraste syrsa och så hörs vi. Kramar till er. Kul med bröllop och vilken ära för Bengan!! <3

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Inger

25 juni 2013 10:55

Tack kära syrsa!
Ja du, livet kommer emellan rätt ofta numera, men vi får ta det som det kommer. Skönt att ni fick koppla ifrån lite i alla fall i helgen. Men du, din mobil är snäppet nyare än min! Det tar sin tid att lära och batteriet behöver laddas mer ofta, men det är ju faktiskt en liten dator! Hör av mig efter helgen så får vi tänka till lite mer påduvetvad. Kram o tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards