Alla inlägg den 20 april 2014

Av Inger - 20 april 2014 16:41

   Detta är Busan, min katt. Hon bor numera i min säng, ja egentligen på krönet till min säng. Där sitter hon så snällt och tyst, fodrar ingen mat eller kattlåda. Jag fick henne av en kär vän, som tröst för att jag inte kan ha en levande katt då Bengan säger att han är allergisk. Jag pratar med Busan varje kväll, smeker henne och säger godnatt. Då minns jag min första Busan, en go kisse som vi hade i många år, trots Bengans "allergi". En dag insåg vi att hon hade fångat sin sista råtta och vi lät henne med stor sorg, lugnt få somna in hos veterinären. Vi la in henne i ett vackert örngott och så fick hon sin grav uppe vid de blå irisarna. Vi lade vita snäckor runt platsen för att märka ut den. Där sover även vår förra katt, den illvillige Nisse, svarta katten som föddes i ett stall, utan svans.

Det var minnena för denna gången.

Krafset då? Ja det är ju sådant som sker på dagarna, vardagshändelser så att säga. Det händer på helger också förstås, men på något vis så räknar man inte helger då man blivit passionär, de går liksom ihop med vardagarna.

Jag skulle kunna reflektera över människor, båda nära och långt borta, men jag avstår det så jag inte trampar någon på tårna. Men det är svårt att låta bli. Det kommer i alla fall! Man får som gammal vara lite försiktig med hur man uttrycker sig,om man talar om hur man tycker att det ska vara. På det viset vi äldre blev fostrade, det viset finns inte längre och numera är det inte de äldre som bestämmer. Det känns lite som att ju äldre man blir, desto mer värdelös blir man. Och att lyssna på en gammal person med livserfarenhet är inte något man gör. Nu drar säkert någon upp detta i näsan, då får ni sluta läsa här!

Jag och Bengan satt ute på verandan och drack kaffe förut. Då började vi diskutera en artikel som en vän delade i facebook om en våldtäktsmottagning i Sthlm. Det var denna som satte igång tankarna.Det var en lång artikel som väckte många tankar och funderingar. Det ena gav det andra och helt plötsligt var vi inne på fostran. Kanske inte så långsökt om man tänker efter. Vad vi sa, tänker jag inte återge, men vi pratade länge och väl och var rörande överens, för en gångs skull.


Usch vilken trist blogg det här blev, men det känns bra att dela med sig lite av tankarna.

Som motvikt kan jag berätta att långfredagens påskbuffé gick utmärkt, jag tror att de flesta var nöjda och mätta. Mycket jobb före och efter, men snälla barn stannade kvar och hjälpte oss plocka och diska.

Idag är vi bjudna till Annalena på "Bingolott o gott", det ska bli kul. Skönt att bli bortbjudna emellanåt så vi inte ser bara varandra, Bengan o jag.

Nästa vecka är almanackan ganska fullbokad med diverse, Zometa, PK, fotvård, avslut på cirkeln, massage och som slutkläm en begravning. Sedan hörni, börjar Österåsen närma sig...ja alltså att jag far dit!

Jaa, sommaren börjar ju närma sig och Kristi Himmelsfärd far vi upp till Sösjö, det ser jag verkligen fram emot! I sommar har jag bestämt mig för att jag ska prova att SPRINGA ner till sjön, det ni! Utan Enok till o med! Jaja, vi får se hur det går med det. "En ska inte förhäva sig"!

Ha ett bra avslut på påsken, tyck om varandra och kan ni inte det, så ha fördragsamhet och var snälla! Vi har oss bara en gång, tänk på det!


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards