Alla inlägg den 8 december 2013

Av Inger - 8 december 2013 15:17

     Här var jag inte tillräckligt snabb att fotografera innan hungriga människor hade börjat tömma faten, ser jag. Men det där var i fjol, i år ska jag nog hinna. Kanske.


Idag är det andra advent och snön dalar ned så fint från skyn. Vi har haft en lång och härlig sommar och en lika lång höst, hoppas nu inte vintern tar efter det.


"Inför" ja, jag har småköpt lite julklappar då och då, bakat kakor lite då och då. Jag har tvättat och strukit dukar lite då och då...det känns nästan som att jag börjar bli förståndig! Bengan har tvättat fönster och vi har satt upp gardiner, de senaste igår i sovrummet. Åh, så fint det blev, även där med lånade vita gardiner. Jag satte upp dem med röda sidenband...gillas säkert inte av Annalena (gardinägaren), men av mig! Det är så juligt och mysigt i sovrummet, så vi sover till klockan nio varenda dag, utom de dagar vi sover till tio.


Allting är planerat och råvaror inköpta, bara creme fraische till nubbesalladen köps in i sista minuten så jag kan svara ärligt på Annalenas fråga: "jaha, och när gjorde du nubbesalladen då, den är väl färsk?" Min kära äldsta dotter som är så lik mig! Det är därför vi brakar ihop ibland..vem vill höra sig själv?

Om jag räknat rätt blir vi tretton stycken till julbordet, ingen bra siffra, men det kan inte hjälpas. Pelle, ett av Annalenas ex ska vara med oss och det känns himla roligt! Sedan blir det som vanligt med ett undantag, svärfar Algot är inte hos oss denna julen. Han och svärmor Sigrid har firat julen med oss i alla år sedan de flyttade ner från Östersund. Vi kommer att sakna dem, men vi ska tänka på dem och skåla i julmust.


Eftersom vi delar upp julmaten mellan mig och döttrarna så blir det inte alls tungsamt. Jag gör nubbesallad, iskällarströmming, inlagd sill, revbensspjäll och köper rullsylta på CityGross, (jättegod som bara jag äter) och kanske något annat om jag får lust. Tunnbröd, rödbetor o äppelmos och sånt fixar jag. Dukning fixar Bengan, han är bra på det. I och för sig är jag där och ändrar på allt, men det ser han inte.


Idag har jag gjort en mördeg, som jag ska baka tre sorters kakor av i morron. Jag ska även göra pariservåfflor i morron..kanske.

Om en timme eller så, ska jag steka lax och göra vitvinssås och skala potatis, det blir middag idag. Vilken skillnad det är att köpa en hel laxsida och skära av stora bitar för stekning, mot de där man köper fyra och fyra i vacumförpackning. Mycket godare med egenskuret, då jag steker med skinnet på så biten blir saftig och god. Jag använder termometer för att få perfekt temp på firren, det tjänar jag på.

Jaja, det där var väl intressant att läsa om  ? Men du kan hoppa över om du vill.

Ja som du ser så är jag beredd inför julen.


Annars är jag glad att flimret håller sig på mattan, vill inte ha en natt till med slikt! Lite får jag skylla mig själv, jag vet ju att koffein triggar igång flimret och därför brukar vi dricka koffeinfritt på kvällarna. Men kvällen före flimmerattacken tänkte jag " äh, ikväll tar vi vanligt kaffe, det är godare". Japp. "Synden straffar sig själv", skulle mamma ha sagt. Jag gissar att medicinen avtar mot kvällen och att det är därför jag får kutande hjärta och skyhög puls om jag dricker vanligt kaffe. Ska höra med läkaren den sjuttonde då jag ska kolla lilla hjärtat.

Men nu mår jag himla bra!

Nä nu kan jag inte sitta här längre, måste upp från stolen och lufta rumpan lite.

Kram på dig och betänk mina ord, "Vi har oss bara en gång"

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Skapa flashcards