Direktlänk till inlägg 22 oktober 2013

Sommartid/vintertid

Av Inger - 22 oktober 2013 14:28

   Ja så är det dags att tända brasor i öppna spisen igen. Nu är det ingen återvändo, hösten är här och vintern knackar på dörren. Mysigt? Javisst, vi har ju inget annat val än att vända det negativa till något positivt. Vi vill ju inte gå omkring och sörja sommaren, det är liksom ingen idé. Så vi tänder en brasa och låtsas att vi njuter.

Ännu en sak som andas byte av årstid, både lillBettan och storSven har fått nya vinterskor påsatta. LillBettan fick avsevärt mindre skor då hon är nättare på foten än storSven, han fick bamseskor med många vassa dubbar. Så nu kan vi ut och köra utan att vara rädd att glida av vägen.

Igår fick vi lov att fara upp till Sösjö igen, trots att vi vintrade i september. Vi hade nämligen glömt boxerkortet där i teven, vilket vi betalar för varje månad och då ska det ju användas här hemma i gammelteven i vardagsrummet. Det betyder att Bengan och jag har skilda vardagsrum då jag vill se Mentalist på sjuan och han något helt annat på fyran. Men vi sover i samma rum.


Vägen västerut var en upplevelse att åka, den kantades av frostvita träd, björkar med gula löv kvar som nu skiftade i pärlemor, helt underbart. Solen sken och då vi närmade oss Ljungan, steg älvdansen upp ur vattnet som ett sagoväsen och virvlade sig så att vi kunde se de små älvorna tråda en lustiger dans...ja jag i alla fall, Bengan såg nog bara vattenånga. När vi närmade oss Jämtskogen var det lite pudersnö på sidorna av vägen och det blev någon grad kyligare.

Väl uppe i Bräcke där vi skulle ta av mot Sösjö, såg vi flera militärer och polisbilar som stod efter grusvägen. Väl framme vid våra stugor hörde vi en helikopter och såg att det stod POLIS med stora bokstäver på den. Vi förstod att de sökte efter någon/något, men vad? Svaret fick vi på Boa (av alla ställen) där vi gick in för att handla några vinflaskor, de hade sökt efter en gammal man i tre dagar! Vi åt lunch på Medborgarhuset i Bräcke (vansinningt smarrigt buffébord!) och där satt ett helt gäng från "Missing People", så nog blev den mannen riktigt sökt. Men tyvärr har han inte hittats ännu.

Vilket äventyr! Jadå, vi kom ihåg att hämta boxerkortet.

Lika vackert på hemvägen, det var bara att sitta och njuta av vita sagoträd mot den rosa himlen. Röken från husens skorstenar stod rakt upp, vindstilla som det var.

Summerar jag detta, så är det nog inte så himla trist med höst/vinter ändå. Om den bara inte blir så lååång!

På söndag slutar sommartiden...ok då, jag är redo!

 
 
Britten

Britten

22 oktober 2013 15:34

Visst känns det vemodigt, men jag har börjat hitta något positivt med alla våra årstider. När jag nu läser din härliga skildring av naturen under resan till och från Sösjö blir jag nästan lyrisk ... Frostbitna träd, löv som pärlemor och älvdans, visst är det vackert! Snart är det advent med alla förberedelser inför julen, nyår, då vänder det och går åt rätt håll igen, mot ljusare tider och så rullar det på ... Blev bara så glad över dina rader så jag kände att jag måste skriva lite ... Många varma kramar till dig kära storasyster!

http://..

Inger

31 oktober 2013 09:50

Tack Britten!
Ja så klart att alla årstider har sin charm, men våren står högre i kurs hos mig!
Nu vill jag ha snö, så att vintern kommer igång...så det tar slut nån gång!
Idag är det -2,5 o frost på gräset, känns bra det i alla fall. Stor kram!

 
Ingen bild

Ingela

22 oktober 2013 17:05

Din beskrivning av eran färd mot Sösjö kan inte annat än vara vacker! Jag riktigt ser älvorna dansa och snön gnistra och blinka lite smygande mot er där ni for. Så trist med gamle mannen som gått bort sig. Må de då hitta honom i livet. Ja, vintersulor på den ena bilen och den andra stoorn har åretruntsulor som borde bytas ut. Men där får 4-hjulsdriften hålla oss kvar på vägen i vinter (hoppas jag). Hatar halkan, mörkret så därför ser jag hellre snö lysa upp under vintern. Vi kan mysa även nu för varje dag är värd att ta vara på hur som helst. Jepp, nu är vi redo söstra mi, nu är vi redo! Kramisar

Inger

31 oktober 2013 09:47

Ja hösten må vara vacker, men våren är då min favoritårstid, särskilt då allt ligger framför mig.
Vi har för första gången en bil med 4-hjulsdrift, ska bli intressant att känna på den då det blir halka "på riktigt". Ja jag hoppas vi snart får snö, allt blir ljusare då. Tack o kram!

 
Ingen bild

skrivmoster

22 oktober 2013 18:05

Du berättar så levande och fint så man ser allt framför sig. En riktigt fin och upplevelserik extra resa fick ni. Allt från miljöer till mat tilltalar mig!

Hoppas att de hittar den gamle så han inte fryser och mår dåligt ... men det är ju lång tid tre dagar. Jobbigt för alla som berörs.
Här har vi +13,6 grader och det blev fint sen regnet fick göra sitt. "Hemma" har dom snö och svågern har åkt långfärdsskridskor på sjö och tjärn redan. Jag är glad att jag inte är där med denna vinterkänning. Ha det så gott och må i ditt egna TV-krypin med dina program! Tur ni i alla fall delar sovrum ... vi med!! Kramar från syrsan i söder. <3

Inger

31 oktober 2013 09:43

Tack kära syrsa! Sent omsider svarar jag på detta, men jag glömmer att gå in på bloggen..
Jaa jag vet inte i dagsläget om de hittat den gamle mannen, men tror inte det. Ruskigt!
Idag är det -2,5 här och frost på gräsmattan, vackert men usch!
Stor kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards