Direktlänk till inlägg 22 april 2013

Vårkänslor och tragedi...

Av Inger - 22 april 2013 13:37

  Haha, nu lurar jag er allt! Inte sjutton har rhododendron börjat blomma än, nämen knopparna finns där och hela buskarna har antagit en upprätt ställning. Men visst är de vackra? Ska bli kul att se om schersminerna blommar i år, i fjol var ena busken full med blad, men inte en blomma. Kan bero på att Bengan beskurit den så hårt att den inte orkade? Den andra busken som inte var beskuren alls, var smockfull med blommor. Bengan ska inte få komma i närheten av sekatör i vår!

Det börjar spritta i kroppen nu och längtan efter att plantera och fixa fröer känns stark. Jag ska sätta lite luktärter och krassefrön, sådana som är lätta att driva upp för en tant med inte ens en antydan till grönt på fingrarna. Läste i Året Runt att man ska blötlägga frön och sedan lägga dem på bomull i en burk med lock samt ställa densamma på fönsterbänken till de gror.När de är en decimeter ska man brutalt klippa av toppen så den kan grena sig. Får se hur jag gör.


En sak som gör mig väldigt beklämd är artikeln som figurerar på nätet om vår största jazzsångerska. Jag googlade på sångerskor som är i livet och är 89 år, fann en enda. Jag fick faktiskt en chock då jag såg vem det var och hur hon blir behandlad av sin familj! Jag delade en artikel, skriven av en seriös journalist, läs den! Fy tusan för att bli gammal och beroende av sina anhöriga, då de beter sig så! Detta är en stor tragedi tycker jag, sångerskan som betytt så mycket för oss.


Nu ska jag strax ge mig iväg på min träning, får ta det varligt idag, då jag har ont i skelettet efter fredagens behandlig med Zometan. Låter konstigt att säga att man har "ont i skelettet" men så är det faktiskt. Roddmaskinen är kul och de andra maskinerna är inte så kul, men nyttiga. Pratade med min äldsta dotter förut om träningen och hon berättade om nya rön angående träning/cancer. Nu är det jättebra att träna trots att man har C, inflammationerna får inte så lätt fäste i kroppen då. Bra tycker jag, får träna på då!


Snart hörni, är det dags för första trippen till stugan, jösses vad jag längtar!   Så här ungefär ser det ut då vi kommer ner första gången för våren. Några snöhögar brukar ligga nere vid "gammstugan" och bakom vårt hus. Blåsippor i mängder, vitsippor likaså. Bäcken brukar svämma över sina bräddar och bryggan brukar ha kilat iväg med islossningen. Hoppas vi hittar igen den i år. Första kaffetåren på verandan, oj vad den doftar gott! Städning av dass   , ut med alla mattor, upp med fönstren, hämta vatten som värms på spisen till härligt såpvatten att torka golven med.Hoppas verkligen på en fin sommar i år, den i fjol var inget att hurra för.

Nä, nu får jag ta o fixa till mig så jag kommer iväg på träningen.

Kan nämna att vi är fortfarande utan kylskåp, suck.

En liten hurtbullekram?



 
 
Ingen bild

Goldis

22 april 2013 14:32

Ja jag förstod direkt vem det gällde,man kan ju inte tro att det kan bli så hemskt inom en familj...Apropå träningen så hörde jag på radion det här med cancer och träning.
Ro på du..själv ska jag på bokcirkeln där vi läst om en svart kvinna som hette Henretta Lacks vars celler dom tog på 50-talet och som visade sig vara mycket värdefulla än idag. Annvänds i massor av vacciner och botemedel mot bla. cancer He-La celler heter dom.

Inger

22 april 2013 19:13

Hej o tack Goldis!
Låter onekligen intressant med den boken, får låna på bibblan. Ja jag blev riktigt svettig i roddmaskinen idag, puh!
Angående sångerskan...ja man kan inte tro det är sant!

 
Lillemor

Lillemor

23 april 2013 12:35

Vilken vacker bild!

Du får gömma sekatören på något bra ställe så inte Bengan hittar den..*fniZzar***
Härligt att snön snart är borta. Här tittat lökväxterna försiktigt upp ur rabatten och även pionerna ser sig nyvakna omkring :) Där rabarbern är finns det fortfarande snö kvar så jag får vänta litet.

Massor med varma kramar
PS: Ja har skickat jättemycket läsning till dig på fb. DS.

http://:angermanalvens.blogg.se

Inger

23 april 2013 23:32

Tack Lillemor!

Ja det är så härligt när allt börjar skifta i grönt...får gömma sekatören för Bengan.
Ska läsa, tack o kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Skapa flashcards