Direktlänk till inlägg 16 december 2012

Tung dag, lätt humör!

Av Inger - 16 december 2012 12:06

Idag är en tung dag. Med det menar jag inte en "tungisinnet-dag", nej en "tungisnö-dag"! Vi klev upp redan före åtta i morse...det är tidigt för att vara vi. Bengan gick ut direkt och började skotta, det hade kommit massor med snö. Det sista han gjorde igår kväll var -samma sak, skotta. Nu har vi snöslunga, men det är tungt med blötsnön och samtidigt svårt att veta vilken av grannarnas gård man ska spruta upp snön på.

Nå, nu sitter vi här i vårt lilla datorrum, medan vår snälla städis putsar kristallkronor så man blir bländad av lystern. Hon är verkligen effektiv och noga, en riktig pärla! Köks- och vardagsrumsfönstren ska putsas på insidan, alla blanka bord putsas med polish, köksluckor torkas, spisen rengöras fram o bak.

Känns lite konstigt att inte göra allt detta själv, men jag är i sammanhanget tacksam för att ha fått tag på en sådan bra städis. Nu kan jag ägna mig åt att fixa lite sill och annat ätbart till jul istället för att få ont i magen av allt som ska städas.

I morron ska vi sätta upp julgardiner, lägga på juldukar, mattor och julpynta. Det blir liksom bara finliret som är kvar, det roliga.

Hoppas verkligen sossarna behåller Rut när de vinner valet 2014!


Hur mår jag då? Jodå, jag har ont i knäet igen (på ett annat ställe) ont i ryggen...eller rättare sagt ont i skelettet. Gissar att det är biverkningar efter Zometan i onsdags, så det går väl över. Jag vet efter mitt läkarbesök att jag inte har någon mer cancer i kroppen!

Annars mår jag bra, flimret kommer och går, inget att tjafsa om egentligen. Snart sjuttio år och mår så här bra, vad kan man mer begära?!

Jag ser fram emot livet, det gjorde jag inte för ett par år sedan då jag fått min diagnos, men nu är det andra visor!


Lucia firade vi på Torpshammars Herrgård, en present från snälla barn. Gissa om vi njöt? Ha, det är bara förnamnet! Ett vackert julbord med allehanda hemlagade rätter, smakfullt upplagt på förnämligt gammalt porslin, dekorerat med skogsris och kottar. Till och med rörost fanns med, SÅ himla gott alltså! Vi åt och vi åt...och vi åt. Men vi lärde oss av Jennie (hon som tillsammans med Peo Jönis äger herrgården) att vi skulle ta lite på tallriken och ta nya tallrikar varje gång vi hämtade mer, dessutom äta saaakta! Hon var en mycket trevlig värdinna med stor humor och fanns överallt till nytta för oss alla. Måste berätta om efterrätts och godisbordet! Där fanns ALLT! Jag har aldrig sett något liknande och då har jag sett många julbord! Frukosten dagen efter sov vi över, men det löste sig ändå, vi fick frukost innan vi for hem.

Hemfärden var helt underbar, klar himmel med guldfärgat stråk där solen var, vinterväg och en varm bil.

Nä nu blir det inte mer idag. Sköt om er och glad 3:dje advent på alla!

Snötyngdmenlättkram!

 
 
skrivmoster

skrivmoster

16 december 2012 14:58

Oj så underbart härligt det låter! Så bra att allt var till fullaste belåtenhet och att både ögat och magen fick sin beskärda del. Det är viktigt att det SER gott ut också! Det var väl en väldigt fin och uppskattad present!!
Ja denna snö ... det är inte klokt! Här finns ingen snöslunga utan det är hand och armkraft som gäller. Jag lider med honom ... men han säger att det går bra.

Ha en lättsam dag och njut av att du får fint utan att städa själv! Här är det slowmotion för vi ska ju vara ensamma i jul. Har inte ens bakat klart ...
Kramar syrsan!!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Inger

16 december 2012 15:44

Tack syrsan!
Ja vi sitter i vårt rum, Bengan o jag. Vi har tom. ätit lunch här, varsin liten paj som B värmde i micron. Det tar lite tid idag, då hon putsar ett par fönster och tar lite noggrannare än vanligt. B sitter o räknar ut hur mycket hon kostar :)! Nu har hon varit här i 4,5 timme, blir nog 5 tror jag. Här i datarummet behöver hon aldrig städa, det gör vi själv...säger B!
Ja snön överhopar oss, fy vale!Jag gjorde i alla fall rullrån igårkväll o saffransbröd finns i frysen. Bakar kanske en sorts kakor till veckan...å en mjukkaka. Vi får se.
Kram på dig!

 
Ingen bild

Ingela

16 december 2012 15:23

Alltid lika underbart att läsa vad du skriver! Ha en fin dag du med! Kram

Inger

16 december 2012 15:37

Tack Ingela för att du läser OCH kommenterar...då ser jag ju att du läser!
Kram!!

 
Ingen bild

Britten

16 december 2012 16:05

Blev lite orolig när jag såg rubriken, men det gick snabbt över när jag började läsa. Blir så glad när jag läser om din fantastiska "städis", så himla bra, då kan du ägna dej åt "det goa"! Följde er i tankarna hela lusse, missunnade er inget, bara tänkte på allt gott ni skulle äta. Hade gärna varit med! Jag vill minnas att pappa firade sin 60-årsdag på Torpshammars Herrgård. Ha det gott trots blötsnön, här har det regnat och tyvärr fö

 
Ingen bild

Britten

16 december 2012 16:09

oops, där stack mitt inlägg iväg ... skulle bara tillägga att en hel del snö tyvärr försvann p.g.a regnet. Tredjeadventskram från oss! Britten

 
Britten

Britten

17 december 2012 14:33

Min kommentar från igår hamnade tydligen i cyberspace... Nytt försök; Jag blev lite orolig när jag läste rubriken Tung dag, men insåg snart att det handlade om blöt snö. Härligt att höra att allt var till belåtenhet i Torpshammar. Jag har för mig att pappas 60-årsdag firades med middag och övernattning på Torpshammars Herrgård, dom var mycket nöjda. En som är mindre nöjd är jag själv som tittar ut över knallgröna gräsmattor idag. Vi som hade så fint julväder med massor av snö som låg. Ja ja den slår tydligen fortfarande in den gamla Bondepraktikan "När Anders braskar..." Har inte gett upp än .. Stor varm Adventskram från oss! Britten

http://..

Inger

18 december 2012 00:03

Hehehe, du fick till tre kommentarer nu, inte illa, det tackar jag för.
Här är snö kvar så det räcker, även om det slaskar en del. Hoppas ni får lite julesnö i alla fall.
STOR kram!

 
Ingen bild

Annika

17 december 2012 19:16

Men Kära Inger!
Det är ju för väl att det är snön som tynger och inget annat!
Blev ju alldeles orolig för en tusendels sekund (tur jag läser snabbt)
Härnere i Södern har det vackra vita regnat bort.
Icke att jag skottar i år - det var jag ensam om att göra ifjol, så nu får det vara. Tungt var det, fast på ett annat sätt än fysiskt.

NU skickar jag en särskild önskan till tomten - även de på loftet - & änglarna ovanför, om att du & jag får språkas vid över detta fantastiska forum i många, många år till! Annika

Inger

18 december 2012 00:00

Fniss...lite var det meningen att få upp trycket med min rubrik. En sån ondkorv är jag!
Även jag ber änglar o andra vingförsedda om hjälp att hålla oss alerta så vi får språka lääänge än.
Tack goa Annika o kram!
PS, här ligger snön så vackert DS.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Skapa flashcards