Direktlänk till inlägg 16 november 2012

Längtan

Av Inger - 16 november 2012 17:21

Nu ska jag delge er min längtan.

I flera år har vi farit ner till Skåne en vecka på sommaren. Det började då jag jobbade för SCA, då fick man hyra stuga lite här och där i Sverige och utomlands till bra priser. Första åren hyrde vi stuga i Mölle på Skånes västkust. Underbara stugor/hus, som låg på en höjd upp mot Kullens fyr. Från början följde de tonåriga tvillingdöttrarna med oss, vi hade så trevligt med alla utflykter hit och dit.

Så småningom sökte vi ett hus att hyra på annat ställe och "hittade" ett underbart litet hus i Viken, en bit från Mölle. Ett privatägt hus med alla bekvämligheter och så vackert inrett. Nu hade döttrarna gift sig så vi blev sex stycken som for ner till Viken. Vi hittade också ett havsbad med så varmt vatten att det glatt kunde tävla med Medelhavet.

För mig att komma till Skåne var det lite utlandskänsla, varmt, fuktigt och aningen sydländskt. Vi satt ute sent på kvällarna och njöt, såg solnedgångens brinnande klot gå ned över rågåkrarna. På sädesfälten växte både blåklint och gigantiska vallmon, bara det var exotiskt för mig. Folk pratade skånska, vilket i en del fall var lika svårbegripligt som spanska. Men man lär sig med åren att förstå bättre.

Det har slumpat sig så att vi har haft ett uppehåll i skåneresorna på några år, men min längtan har suttit i.

För några dagar sedan föreslog ena dottern att vi skulle besöka Skåne igen! Jag blev så lycklig, så jag flinade hela vägen upp till öronen! Yes, yes, yes!! Äntligen får jag komma ner till Skåne igen, Täppeshus, Krrrrapperrrup, Kullens fyr, Höganäs med fiskaffär och loppisar (för Bengan så klart), Helsingborg med Sofiero och den svingoda glassen i kiosken där, kanske fara med Sundbussen (som är en båt) från Helsingborg över till Helsingör för att köpa öl och vin och så tillbaka igen! Rekekroken, Arild och alla andra mysiga småställen vid havet. Där har ni min längtan- som ska bli uppfylld!

Sedan har jag en annan längtan, inte av samma sort, men ändå. Den att det skulle vara tisdag i morgon...

Ha en skön helg, det ska jag ha! Fredagsglädjekram!

 
 
Ingen bild

Goldis

16 november 2012 18:30

Jag längtar till hela Sverige jag,om jag skulle vinna pengar, skulle jag köpa en liten behändig bil och åka kors och tvärs i vårt vackra land. Varför ska man fara till nåt annat land där det oftast är så varmt så man orkar inte titta på nåt annat än standen och vattnet.Nä..det finns ju hur mycket som helst att se och göra här.

Inger

16 november 2012 23:04

En av tvillingdöttrarna och jag skulle egentligen fara till Mallorca i september, men vi ångrade oss och far sex stycken till Skåne istället, jag älskar att fara omkring där nere!Det blir flickornas för-present till mig, underbart va?! Dessutom törs jag bada där också, himla skönt vatten som förhoppningsvis ligger över 23 grader som sist! Tack för att du läste o kommenterade!

 
Ingen bild

Britten

16 november 2012 19:00

Tänk att vi delar kärleken till Skåne också! Vi åker ju redan på fredag
men tänk så härligt där är sommartid. Optimistklubben ligger i beredskap inför måndagen .. det kommer att gå bra!!! Stor varm fredagskram! Britten

Inger

16 november 2012 23:00

Tack Britten! Ja jag längtar så vansinnigt att få fara dit i sommar. Du kan inte tro vilket fint hus vi ska bo i! Jag älskar att vara i huset vi hyrt de senaste åren, en härlig grillplats där vi sitter sent o dricker vin...åh vad härligt! Tack snälla för tankar på måndag! Kram, Inger

 
Ingen bild

Gittan

17 november 2012 00:47

Ni är så välkomna till Skåneland, hoppas vi kan ses en stund då. Kram

Inger

17 november 2012 18:08

Tack snälla Gittan, denna gången kanske ni o Kajsas kan komma till Täppeshus? Klart vi ska träffas! Kram!

 
skrivmoster

skrivmoster

17 november 2012 08:55

Först trodde jag att jag visste "allt" om dig ... men nu ser jag att DU också jobbat på SCA som jag gjort. Det är ungefär som det att B. och jag gick i samma skola! Också överraskning! Vi kunde också hyra stuga men Skåne kändes långt bort. Många år senare, är Skåne en del av vårt liv. Du räknar upp kända ställen för mig och jag tycker verkligen om Skåne. Allt är så "nära" mot här uppe...
Jag är så glad å dina vägnar att du ska återse och återuppleva allt där nere i sommar. Man måste ha något att se fram emot och det har du nu!!
Måndag tror jag försvinner fort ... du är i mina tankar och i mitt hjärta kära syrsa. Stor kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Inger

17 november 2012 18:07

Haha, ja där ser man! Jag visste inte att du är så beläst och du visste inte att jag jobbat för SCA. Jo jag jobbade på tjänstemässen i tio år på Sunds Defibrator som ingick i SCA-koncernen då.En vansinnigt rolig tid! Har en text som jag kan skriva här kanske. Ja du ser hur det blir i livet, nu är du mer "hemma" i Skåne/Småland än förut.
Tack snälla du för dina tankar och kommentar! Kram!!

 
Lillemor

Lillemor

17 november 2012 17:55

Jag förstår dig!
Viken! Det är så fint där.
Då har du säkert varit hos systrarna på Skäret och fikat. Jättegott kaffebröd!
Jag har en svåger och svägerska i Jonstorp utanför Höganäs. Men det var många år sedan jag var där.

Vad roligt att dina drömmar ska gå i uppfyllelse igen!
Det är du verklien värd!

kram och trevlig lördagskväll

http://silfverstinta.blogg.se

Inger

17 november 2012 18:02

a Lillemor, jag gillar verkligen Skåne! Visst har jag varit hos flickorna Lundgren och fikat, flera gånger. Väldigt gott, men svindyrt!Jonstorp har vi varit i också, jag gillar alla små fiskelägen som ligger där nere. Tack för att du läste och kommenterade, kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards