Direktlänk till inlägg 25 juni 2012

Lite hit o lite dit...

Av Inger - 25 juni 2012 23:38

  Nu blommar mina vita pioner!

Vi kom hem fram och tillbaka idag, dels för att jag ska få min Zometabehandling i morgon, dels för att vi ska åka en tur med Ådalen tre på onsdagkväll. Det första en nödvändighet så att mitt sköra skelett ska bli starkare, det andra bjuder min ena tvillingdotter med man oss på som ett tack för hjälp då det behövdes.Även den andra tvillingdottern med man som också var behjälplig vid samma tillfälle, följer med. Låter klurigt va?!


Midsommar då? Ja tänk att vi hade sol och vackert väder hela helgen! Första midsommaren på flera år som vi klarade oss ifrån fleecejackor...ja vi tog på oss dem och kepsen när myggen blev för många och närgångna. Mycket mygg i år.

Men jösses vad mycket mat vi hade och gott var det minsann! Vi sjöng nubbevisor så det ekade över hela sjön, väldigt stämningsfullt. Maten räckte ända till idag!

Vi lekte, gick slinga och hade grodspottning ( en himla kul lek, där det gällde att suga på en gelégroda så den blev lagom hal, vartefter man skulle spotta iväg den så långt man kunde). Jag kan ju säga att det var tur att jag har egna tänder. Jag och gubben som bildade ett lag, vi blev sist, jaja, det kändes helt ok.

Sedan drack vi kaffe och åt jordgubbstårta och cheesecake med pecannötsknäck, samt en kaloristinn kolakaka med vispad grädde...ojojoj säger jag!

Det kändes gott att ha alla sina närmaste (utom snart arton-årige Erik  ) omkring sig, vår familj växer för varje år, både vad gäller omfång rent kroppsligt och till antal. Till och med snart tvåårige barnbarnsbarnet kutade omkring på gräsmattan och njöt av luften.

Idag lämnade vi Sösjö, sjön låg som vanligt som en spegel med vak här och där, då vi  far hem. Ängen är full med midsommarblomster, smörblommor och massor av smultronblom, som lovar gott inför juli. Dasset är tömt och pyntat med en Monet och en Monalisa, allt för att förgylla tillvaron för de som där sitta. Varmvattenberedaren är fylld och varm, klar för sommarens alla snålstrilande duschar (det kommer sand i vattnet från bäcken där vi tar in vatten till husen, därav täpps duschen igen emellanåt). Men ni kan tro att man blir mjuk i skinnet av fjällvattnet och håret får glans! Dessutom är vattnet gratis...

Nä nu ska Inger lägga sig, skönt trots allt att lägga sig i sin vanliga säng. Lite romantik via bok, sedan är det gonatt för idag!

Vilken kram tar vi nu då? Ah! Tänkersådetknakarkram kanske?

 
 
Ingen bild

Kicki Leonie

26 juni 2012 06:31

Det låter som en toppenhärlig Midsommar, precis som vi hade. Fast vi hade nog inte lika mycket mygg, för vi behövde inte använda fleecetröjorna som myggskydd.
Grodspottning; minnen väcktes...jättekul ju :) Jag sög och sög på grodan för att få den riktigt fin inför ivägspottningen och vad händer? När jag spottat, som jag trodde jättelångt, så satt grodan på min haka!!! Hur 17 gick det till då???
Behöver jag tillägga att även jag kom sist i den tävlingen?
Ha´de! Kramiz

Inger

26 juni 2012 23:53

Tihihi, jag fnissar lite åt din groda!Skönt att samla på sommarminnen som är positiva, vi får ta fram dem när nordan viner om knuten, burr! Men nu är det sommar, sol o värme...ja nästan i alla fall.
Tack för kommentar o kram på dig!

 
Lillemor

Lillemor

26 juni 2012 19:35

Hej Inger! :)

Tack för underhållande läsning! Ni har haft det jättebra i midsommar, det ser jag det. Och roligt :) Den där grodleken ska jag införa också. Den verkar kul

Vi var ute i Nordingrå på midsommaraftonen hos en väninna som har stuga där. Vi skulle vara 8 men det blev som med 10 små negerpojkar. Vi var till slut bara fyra kvar. Knytkalas var det också. Kul att få äta det andra lagat till också. Men eftersom vi bara var 4 så blev det inte så många rätter. Det gick bra ändå.

Det är vackert där ni har stugan. Måste vara väldigt rogivande. Det är det här också. Jag känner mig så glad över att vi hittade det här huset och jag längtar tills vi kan flytta hit.

Kramen till dig

http://angermanalvens.blogg.se

Inger

26 juni 2012 23:49

Hejsan!
Ja vi hade en härlig helg med vackert väder alla dagarna.
Tråkigt att ni inte blev fulltaliga hos väninnan, men det kan vara skönt samtidigt att inte vara så många som vi var.Ja både du o jag har tur som har så härliga "tillflyktsorter", förstår att du längtar att få flytta dit, även om ni bor bra norrut också.
Tack o kram, Inger

 
skrivmoster

skrivmoster

28 juni 2012 08:19

Kul att läsa om er midsommar! Vi var med er i tankarna också!!
Jag såg er framför mig där ni stod och "grodspottade" ... ja tur att man har fasta gaddar en sån gång! Mat har ni haft så det räcker - så jag gissar att detta är den "nya melodin"!!

Sol och fint hade vi med och mat till allas belåtenhet.
Sköt om dig kära syrsa och ha fina dagar i ert lilla paradis! Kramar!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Inger

28 juni 2012 13:05

Tack för kommentar och för att du läste!
Ja vi hade en ovanligt bra och lugn (nåja) midsommar, lekar o tävlingar som var lagom för en stöpplig tant. Jag fattar inte än att vi hade sol, det var flera år sedan! Stor kram till dig käraste syrsan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards