Direktlänk till inlägg 18 maj 2012

Surströmming och schersmin

Av Inger - 18 maj 2012 18:34

  Ända sedan jag var liten har mitt luktorgan varit väl utvecklat. Detta på gott och ont, men mest gott. Jag kunde dofta mig till att mamma hade bakat bullar då jag var långt hemifrån, jag kände lukten av mammas symaskinsolja då jag vaknade. Hon hade symaskinen i sovrummet där hela vår lilla familj sov, pappa, mamma och jag, en treenighet som aldrig blev större.

 I småskolan kände jag odören från en del kamrater som inte alltid hade tillgång till

varmt vatten, eller helt enkelt var "dyngaktiga" som mormor sa. Jag kände den

underbara doften av 4711 som min lärarinna Edit alltid hade, samma som mormor förresten.

Då jag växte upp och upptäckte mammas byrålåda innehållande flera parfymflaskor, Chanel no 5, Femme och Miss Dior, utvecklades mitt sinne för sköndoft. Jag snattade alltid små duttar bakom mina öron då jag skulle gå ut med mina vänner på kvällarna. Mamma som hade samma väderkorn, eller kanske intuition, bråkade så klart, men jag kunde inte låta bli för dofterna hade blivit ett behov. Jag började röka vid tretton års ålder och mitt luktsinne blev en aning sämre, men behovet att dofta god parfym satt kvar.

För att det inte ska bli långrandigt, så hoppar jag raskt över till år 2003, på våren. Jag slutade röka, fick tillbaka mitt enorma luktsinne, kände då hur mycket jag egentligen hade förlorat. Den våren var egentligen hemsk! Visste ni att upptinad hundskit och dito kattskit, stinker något alldeles otroligt hemskt? Har ni känt lukten av den lera som bubblar upp i dikena på våren? Surare än det suraste! När jag dessutom har en man som älskar ärtsoppa, bruna bönor, kåldolmar och som jag i sanningens namn gärna äter själv, kan ni ju tänka er mitt lidande.

Vi har två gigantiska schersminbuskar som snart står i härlig blomning, de står nedanför balkongen och jag doftar på dem då och njuter i fulla drag. En sommarkväll i fjol fick vi för oss att sitta uppe på balkongen och äta surströmming... den kombinationen var inte lyckad. Surt och sött, det doftade lik!

Jag valde att koncentrera mig på maten, vi tog en Aalborgs till och då gick det riktigt bra.



Ha en skön helg!


 
 
Ingen bild

Ingela

18 maj 2012 22:26

Hihi måste småle åt din beskrivning! Det är härligt att känna dofter men kan också vara obehagligt! Men dofter ger minnen som bara finns där! Att tappa luktsinnet helt vore en mardröm... Minns faktiskt 4711 av nån anledning, men gissar att från sjukhemstiden då de äldre fick ha sin fina parfym på sig! Minns ett rakvatten som hette "Mennen" grön flaska kanske det var... Åh Brut som pappa alltid hade.. Oscar de la renta, mfl underbara dofter! Mmm... Näsan är verkligen bra att ha även om man blandar sött och surt ibland! :)

Inger

19 maj 2012 00:10

Ja jag är fortfarande "doftfixerad", måste snosa på bröd innan jag köper, luktar på tvålar, skruvar upp korkar o luktar på allt. Mina döttrar har alla tre blivit begåvade med lika andningsorgan, på gott o ont.
Tack för att du läste!

 
Ingen bild

Marie Flinta

19 maj 2012 16:43

Hej Inger,Konstigt ,jag är nog nästan lika dan som du! Skillnaden är väl att jag har aldrig känt begär att röka.Jag har alltid tyckt att det också luktar pyton.Henning frågar alltid varför jag måste lukta på allting.
Kram från din syster

Inger

19 maj 2012 22:47

Se där, ännu en likhet!
Tack o kram!

 
Ingen bild

skrivmoster

21 maj 2012 10:40

Trots att blodsbanden saknas, så är jag också en som "luktar mig fram". Numera är jag försiktig med att "dofta" med hänsyn till de stackare som inte tål dofter.
Rökning har jag testat men blev aldrig fast. Avskyr rökning och blir arg när jag i vissa lägen får för mig att det luktar "gott". Men det är då det just tänts för sen så börjar jag hosta och hacka och tycka det är bedrövligt.

Här är gudagott att vara och jag är så rädd om tiden som rusar fram. Idag ska du väl iväg ... kommer jag på. Ha det riktigt skönt och bra! Kramar från din Syrsa

Inger

22 maj 2012 14:37

Tack för att du tar dig tid att läsa o kommentera, jag vet att du har tusen andra saker att göra. Ja minsann, tiden är dyrbar! Hoppas du får njuta av det som är kvar av den där du är.
Jag har det SÅ skönt där JAG är!!Stor kram!!

 
Ingen bild

Maggan

1 juni 2012 18:17

Tjingeling Raringen ...

Det där överdrivna luktsinnet dras även jag med, om man lägger ihop det med en lätthet för kräkreflex så förstår man att det inte är så kul att plocka skit efter sin hund varje dag. Jag kan ibland se mig själv lite från ovan och då går jag där med skitpåsen dubbelknyten och armen långt från kroppen för att slippa känna det äckliga oset genom påsen.

Som de där skämtteckningarna från förr med damen med vid, öppen kappa som rastar sin hund hållen i koppel långt ifrån damen, hon är en fin dam lite snipig, av överklass, lång och smal. Men det där sista är ju väldigt långt från min kroppsliga varelse nu för tiden, äsch är inte ens förnäm är jag tråkigt nog. ;)
Idag har jag inget besvär av dofter för jag är rejält förkyld, så nu kan hundfan skita bästa han vill.
Ha det gott systa mi ...

Inger

7 juni 2012 09:33

Fniss, du gav mig dagens första fnitter, tack för det. Jag ser hur du går där med en två meter lång arm där i slutänden vovvens påse hålls.
Underbara Maggan, kram på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Ovido - Quiz & Flashcards