Direktlänk till inlägg 9 maj 2012

Hit längtar jag...

Av Inger - 9 maj 2012 17:38

Den här bilden är från i höstas, jag har inte varit ner till stugan än i år.

Jag längtar att få sitta i min gamla hammock, putta på med foten till lagom gung. Kanske lägga en filt över benen om det är kyligt, dricka en kopp kaffe o ta en bulle. Gungeligung. Titta ut över sjön, höra lommens ödsliga rop och se Malte gunga i hängmattan nedanför oss. Se hur nedgående solen smeker dassväggen, smyga ned och se efter om pärblasten (!) kommit upp. Gå ner till bäcken för att se om några harrar finns i år- stekt harr är så gott! Kanske glida iväg i båten (om jag tar mig i) med den elektriska tysta motorn, kasta i flötet för att få ett par miniabborrar som vi sedan kan röka med enris, mmm! Sitta på dass tillsammans med urgamla 91:an och Lille fridolf, dörren på vid gavel så man hör fågelsången.

I Sösjö är det så tyst, första nätterna har man svårt att sova då fåglarna kvittrar som om de hade högtalare i näbben. Inget brus från bilar eller andra motorer, bara plasket från sjön då en och annan sjöfågel tar en firre, det är så tyst att man hör sina egna hjärtslag. Så småningom vänjer man sig vid tystnaden och då man kommer hem hör man alla ljud jättestarkt.

Det är en lisa för kropp och själ att vara i Sösjö, ändå får jag "lappsjuka" efter några dagar! Men det är mest då vi är ensamma där, är någon annan i gammstugan eller friggen, då känns det bra.


Idag har jag varit på datortomografi, så nu är jag mer stucken. Jag känns lite trött idag, vaknade klockan fyra i morse av flimmer och illamående. Somnade till lite då och då, men det blir nog tidig kväll idag.

Har fått tid på onkologen (till min favoritdoktor), fredag den 18, så nu kan jag gruva mig en hel vecka. Lite knaster och värk i vekryggen gör att "gruvningen" blir större. Men efter läkarbesöket far vi upp till stugan och  jäklar om inte snön är borta då! Gungeligung...

 
 
Ingen bild

Goldis

9 maj 2012 18:37

Jag satt i hammocken brevid dig när jag läste så jag hörde och såg alltihopa..hi...hi.Ja det är konstigt att man hör hur tyst det är.När Annika o jag flytta till Vemdalen i januari så då var det ju ingen turism ännu,så sa jag till henne att jag kände mej nästan rädd för det var så tyst.

Inger

9 maj 2012 23:12

Ja, tystnaden kan vara jobbig i början, man är liksom trygg med sina invanda ljud från trafiken och grannar.
Det skulle vara kul om du kunde komma upp o hälsa på i stugan, du har ju "känningar" inte långt därifrån...tror jag?

 
Stintan

Stintan

10 maj 2012 00:31

Vi är lyckliga du och jag som har ett ställe att längta till :)
Inta alla har det.

Nästa onsdag eftermiddag åker vi ner till mon. Det var ett tag sedan vi var där och jag längtar alldeles förfärligt.
Vi har köpt en stor paviljong, 11½ m2, som vi ska sätta upp. Men det blir nog inte denna gång. Måste nog vänta litet längre in på sommaren för Christer ska bygga ett golv att förankra den i.

Men uterummet har vi ju. Det är inte lika fint som ditt men det blir trevligt när möblerna kommer in dit och det är skönt att ta kaffet där. Det gör inget om det regnar :)

Jag ska stanna där i 10 dagar. Sedan måste jag hem för jag ska tjänstgöra i kyrkan.
Det är några fåglar där nere som inte gillar oss så mycket nu. Vi har ett kajbo i ena pipan i skorstenen. Så fort ungarna hade flugit ut i fjol så sade vi upp dem med omedelbar verkan.
Kajer är inte så trevliga att ha i huset. Boet måste vara gammalt för sotaren fick inte ut hela. Det blir ett av våra projekt i år. Vi måste bara få ner det. Om det inte går på annat sätt så får vi gå in i muren på övervåningen. Inget kul alls!

Men annars är jag en stor fågelvän. :)
Och jag ska ta kikaren och sitta nere vid älven och kolla om jag ser bävrarna på andra sidan. De är så intressanta att observera.

Kram på dig, du rara

http://angermanalvens.blogg.se

Inger

10 maj 2012 12:35

Låter härligt med Mon! Vi har också en paviljong, inte så stor som eran och det är bara tygväggar man kan sätta dit, men vi brukar bara sitta under taket och titta ut över sjön. Bengt har satt den precis nere vid sjön och han gjorde också ett rejält trägolv till den. Men inte kul med kajor, de för ett förfärligt liv och deras "kvitter" är inte vackert! Dessutom skräpar de ned! Hoppas ni får bort boet utan att göra ingrepp i muren.
Vi far nog till Sösjö nästa fredag efter läkarbesöket, men vi blir bara till söndan, för veckan därefter är jag i Ö-åsen! Jippi!
Tack för att du läste och kommenterade, kram Lillemor!

 
Stintan

Stintan

11 maj 2012 13:33

Det ät tygväggar på vår också. :)

http://angermanalvens.blogg.se

 
Stintan

Stintan

11 maj 2012 13:33

Det ät tygväggar på vår också. :)

http://angermanalvens.blogg.se

 
Stintan

Stintan

11 maj 2012 13:37

Kommentaren bara for iväg *skrattar*

Vår paviljong har också tygväggar.
Den är ny för i år.

Härligt att du ska få åka till Österåsen!
Det unnar jag dig verkligen.

Har varit till vårdcentralen idag. Har fått
urinvägsinfektion och tappat hållet. Det hjälpte
inte med egenvård med tranbärsdryck och extra
C-vitamintillskott. Inte så kul.
Väntar på att receptet ska komma in på Apoteket.se.

Ha det så bra!
kram

http://angermanalvens.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 31 december 2014 11:54


  Detta är jag, Inger. Året som gått, har varit vänligt mot mig och min familj. Inga särskilda sjukdomar, ingen har dött, ingen har fötts. Sommaren var underbar, utom midsommar som var den vanliga fleesejackor o kepshelgen. Men vi var ett stort gän...

Av Inger - 28 september 2014 16:10

  Det här är min Bengan. Fotot är från då vi var i Skåne i fjol, närmare bestämt i Viken där vi hyrde hus av kära Evy. Inte kunde vi då veta att det skulle bli sista gången vi fick bo i detta vackra hus och träffa den allra finaste värdinnan med den...

Av Inger - 13 september 2014 15:23


   Idag är en "sån" dag, en tänk- o funderingsdag. Tänker ofta på C i dag. Många negativa tankar far över mig, det både finns och finns inte en orsak till tänkandet. Jag tror att vi alla har sådana dagar, då vi kanske har drömt något otäckt och känsl...

Av Inger - 26 augusti 2014 18:18


   Nää, tänkte bara sätta in en tårt o kakbild för att väcka er uppmärksamhet.   Idag har jag varit på träningslokal, vilket var längesedan. Men jag är ju med i en utmaning att träna 3ggr/vecka med redovisning på söndagar, därför måste jag gör...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min barndoms somrar på Björkön


Ovido - Quiz & Flashcards